[Dutch] Lyme borealis onderzoek

Milo van der Linden milo op opengeogroep.nl
Zo Dec 4 12:38:34 PST 2011

Beste allemaal,

afgelopen zomer is bij ons iedereen tenminste een keer te pakken
genomen door een teek. Janet, Ik en mijn oudste dochter zijn besmet
geraakt met de borealis bacterie, ook wel bekend als de ziekte van
lyme.

Er is nog heel weinig bekend over deze bacterie. Het vermoeden is dat
ze door wild en knaagdieren worden verspreid. Er wordt wel allerlei
onderzoek gedaan naar de bacterie, maar naar mijn idee zou het ook
goed zijn om te kijken naar de herkomst. Dit kan, denk ik, worden
ondersteund door alle meldingen te aggregeren op datum/tijd en
postcode en dit in kaarten, uitgezet in de tijd, weer te geven.

Borealis is doordat de effecten zeer divers zijn en genezing moeilijk
is te voorspellen plus de indicatie dat besmettingen explosief
toenemen in Nederland een gevaarlijke bacterie. Het lijkt zelfs alsof
borealis op weg is infectie ziekte nummer 1 te worden in Nederland.

Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om van alle artsen in Nederland
statistische gegevens te verkrijgen over besmettingen. Bij voorkeur
met datum (evt. tijd) en per 4,5 of 6 positie postcode.

Ik zou met dergelijke statistieken graag migratiekaarten willen maken
die duidelijk maken hoe de infectie-ziekte zich door Nederland
beweegt.

Mijn vraag aan jullie is:

- Wie weet hoe je het verkrijgen van dergelijke gegevens moet organiseren?
- Weet iemand of er vergelijkbare initiatieven zijn waar ik me bij aan
kan sluiten?

Met vriendelijke groet,

Milo