[Dutch] OSGeo.nl - IT-zaken

Wo Dec 14 23:51:37 PST 2011

De IRC-discussie en andere TODO's triggerden mij tot de volgende gedachten:

Ik vind dat we voor "IT-zaken" zoveel mogelijk bestaande diensten moeten
gebruiken, waar mogelijk/wenselijk van OSGeo.org (zoals deze Wiki en
mailing list) en verder publieke diensten uit "The Cloud" en social
media. Bij dat laatste vooral ook aggregatie van social media van onze
leden (denk aan blog-rolls zoals http://planet.osgeo.org/ en twitter
streams). Dit alles ook t.b.v. onze zichtbaarheid/zoekbaarheid (focus
2012!). Eigen servers/diensten/daemons vragen altijd onderhoud van
meestal 1 persoon.

Alhoewel bijv. Google-diensten door velen niet als "open" worden gezien,
zitten daar toch heel veel gratis en laagdrempelige faciliteiten in om
"onze IT" af te dekken, zeker nu ook met Google+. Bestanden gemakkelijk
delen met DropBox, code via GoogleCode/GitHub ga zo maar door.

Bijkomend is nog dat we graag bijv. FOSS-gebruikers willen aantrekken
voor wie bijv. IRC hoogdrempelig is.

Ik proef hier de nobele OSGeo.nl-rol voor een "IT-officer(s)" om onze
infrastructuur incrementeel op te zetten met als uitdaging "zonder zelf
een server te draaien" maar met diensten van OSGeo.org, publieke Cloud
en (aggregated) Social Media en laagdrempeligheid...Met sturing vanuit
wensen in TODO. Wie spreekt dit aan en wil deze rol vervullen ?

groeten,