[Dutch] nl tileschema and tileOrigins

Richard Duivenvoorde rdmailings op duif.net
Ma Dec 19 04:01:59 PST 2011

Beste Mensen,

in
http://www.geonovum.nl/sites/default/files/20100614_Nederlandse_richtlijn_tiling_-_versie_1.0.pdf
zie ook
http://wiki.geonovum.nl/index.php/Eigenschappen_tiling_schema

vind ik:

linksboven: X=-285.401,920 Y=903.401,920;
rechtsonder: X=595.401,920 Y=22.598,080;

terwijl bij geozet/pdok in Openlayers staat:

maxExtent: new OpenLayers.Bounds(-65200.96, 242799.04, 375200.96, 683200.96)

Na een korte prive discussie, hier toch maar even op Dutch:

Hoe zinvol is het om als gebruikers van een NL-tileschema OOK de
tileorigin te 'standaardiseren'.

Nu is het bv zo dat je wanneer ik een tilecache zou opzetten via
Geonovum schema, die een andere 'tile'-origin zou hebben dan de
tilecaches van bv RWS en PDOK.

Nu is dat voor bv WMS-C niet zo erg, want die haalt tiles op op basis
van bbox-jes. En een TMS laag in OpenLayers kun je zelfs een tileOrigin
meegegeven.

Maar zou het toch niet handiger zijn om wanneer je je als landje
afspreekt dat we dezelfde tilecache-schema gaan gebruiken om dan ook de
tileOrigin te standaardiseren?
Dan kunnen ook dommere clients gewoon uitgaan van een standaard
bovenhoek. En weet ik ook gewoon dat als ik op zoom 0 tile 0/0 ophaal
dat ik dan het Nederlandse Continentaal Plat (NCP) te pakken heb.
Het moet toch niet zo zijn dat iedere cache zelf een origin opgeeft (dan
kun je nog niet blind uitgaan van een standaard)?

Of is dit teveel standaardisatie?

Groet,

Richard Duivenvoorde

ps mbt de geonovum wiki. Het is erg handig om daar dit soort zaken in op
te zoeken, maar er zijn wel erg veel (niet ingevulde) onderkopjes,
subhoofdstukjes ed aangemaakt....
Leeg zijn bv:
http://wiki.geonovum.nl/index.php/Metadata_en_tiling
http://wiki.geonovum.nl/index.php/Te_gebruiken_protocol
http://wiki.geonovum.nl/index.php/Meerdere_servers
etc.
Is het niet handiger (en beter te zoeken) als je dit in een wiki een
beetje op een beperkt aantal pagina's vastlegt? Of is dit bedoelt als
uitnodiging om ze te vullen ...?