[Dutch] MapWindow & OSGeo.nl 2012 conferentie

Paul Meems (Top-X) p.meems op topx-group.nl
Do Dec 22 03:00:26 PST 2011

In de laatste minuten van de IRC chat van afgelopen dinsdag is even
gesproken over de MapWindow & OSGeo.nl 2012 conferentie.
Afgesproken is om dat als eerste agendapunt komende dinsdag verder te
behandelen.

Wat wel naar voren kwam is dat op de huidige conferentiepagina's (
http://www.mapwindow.org/conference/2012/) de nadruk erg ligt op OSGeo.NET.
Dat heeft een reden en die wil ik nu graag verduidelijken. Dan hoeft dat
dinsdag niet meer ;)
Ter verduidelijking. Ik heb nu mijn MapWindow GIS pet op, niet mijn
OSGeo.nl of TopX Geo-ICT pet. Dat is soms wel wat verwarrend ;)

De conferentie straks in 2012 in Velp stond al gepland, voordat OSGeo.nl
(weer) in beeld was.
Omdat de voorgaande twee conferentie in Amerika zijn gehouden (Orlando, San
Diego) hebben we besloten dat de conferentie in 2012 in Europa gehouden zou
worden.
Ook hebben we besloten dat we de conferentie breder willen opzetten.
MapWindow GIS bestaat uit een ActiveX component, geschreven in C++ en een
schil geschreven in VB.NET en plug-in geschreven in VB.NET en C#. MapWindow
GIS is dan ook alleen geschikt voor Windows (XP en hoger) en gebruikt het
.NET framework. (gelieve niet de discussie starten over dat het dan geen
'echt' open source is, omdat het niet op Linux draait).
Een aantal jaren geleden is er vanuit de community gestart met DotSpatial.
DotSpatial is gemaakt in C# voor .NET en Mono en heeft geen COM-objecten.
DotSpatial draait dus wel op een Mac en Linux.
Zoals je leest zitten we erg in de .NET hoek ;)
DotSpatial (http://dotspatial.codeplex.com) gebruikt al veel andere .NET
open source libraries (proj4.NET, NetToplogySuite, etc.)
Tijdens FOSS4G2011 in Denver heeft prof. Dan Ames gesproken met Deltares
over Sharpmap en over een mogelijke samenvoeging met DotSpatial. Er is toen
afgesproken dat Sharpmap meegaat doen met de conferentie in 2012. Wat hier
de huidige status van is weet ik even niet.
Bovenstaande is dan ook de reden dat de focus van de conferentie vrnl. ligt
op OSGeo.NET applicaties.

Het idee was dat we individuele personen/organistaties zouden uitnodigen om
ook wat te vertellen/laten zien over ander OSGeo applicaties, zoals
PostGIS, GeoServer, OpenLayers, etc.
Sinds enkele weken is OSGeo.nl weer actief. Daarop heb ik vanuit de MW
Community jullie uitgenodigd om aan de conferentie deel te nemen.
Dat hebben jullie geaccepteerd en nu zitten we op het punt hoe dat in te
vullen.
Op dit moment staat nog niets vast. Alles is mogelijk.
We hebben globaal de volgende indeling (daar hebben we voorgaande jaren
goede ervaringen meegehad):
Dag 1-3:
* Keynote
* Presentaties
* Lunch
* Workshop (3 parallel)
Dag 4:
* Code sprint, meetings

Voorgaande jaren hebben we 3 tracks workshop gehouden:
* Gebruikers
* Ontwikkelaars
* Hydrology
Elke dag werden 3 workshops gegeven, van elke track 1.

Wat OSGeo.nl zou kunnen doen is het volgende:
* 1 of meerdere presentaties geven
* 1 of meerdere 'losse' workshops geven
* De hydrology track overnemen en daar een OSGeo track van maken
* Meeting houden op de 4e dag.

Vragen, op- en aanmerkingen kunnen via de mailinglijst worden gedaan of
bewaard worden tot dinsdag.
Ik ga dadelijk een overleg in en daarna de kerstborrel en het kerstdiner.
Mijn eerste reactie (indien gewenst) zal dan niet voor morgenvroeg komen.

Met vriendelijke groet,

Paul Meems

 [image: TopX Geo-ICT]

*Paul Meems