[Dutch] Open Source Tools

Richard de Bruin rr.debruin op gmail.com
Wo Okt 5 12:49:29 PDT 2011

Hoi allemaal,

Misschien is het mooi om een overzicht te krijgen van open source tools die
door organisaties
zelf zijn ontwikkeld. Deze tools kunnen dan ook door anderen worden
gebruikt, en eventueel
worden doorontwikkeld.

Bij de ontsluiting van geografische gegevens bij de provincie Drenthe maken
we dagelijks gebruik
van een drietal zelf ontwikkeld tools:
- de metadataeditor
- de gdb-plugin (binnen ArcGIS)
- en het geoportaal.

Hier een presentatie hoe het een met het ander heeft te maken

https://docs.google.com/present/view?id=dpjcmvk_6372wnwcg9&interval=10

Zelf heb ik al ideeen om bijv. de plugin ook geschikt te maken voor Qgis,
ArcIMS en DDE te
vervangen door Geoserver.

Graag jullie reactie (niet te hard) op het geheel :)

Grt,

Richard

Hallo Richard,

Er is vaak verwarring over "open source" en ik maak van de gelegenheid
gebruik om wat vragen te stellen over de tools die je beschrijft. Mijn
doel is een beeld te krijgen van de toegankelijkheid, beschikbaarheid
en volwassenheid. Om zelf een beeld te krijgen van waar de provincie
staat zou ik jou (en iedereen) aanraden om het gratis eboek "Open
source-software produceren" te lezen: http://producingoss.com/nl/

1. Is de broncode van de tools beschikbaar? Zo ja, moet die worden
aangevraagd of is die al in een "community" ondergebracht?
2. Worden de tools door anderen dan de provincie Drenthe gebruikt?
3. Welke licentie is voor de tools van kracht?
4. Is de provincie Drenthe eigenaar of initiator?
5. Wie hebben er meegewerkt aan het ontwikkelen van de tools?
6. Mag ik de broncode van de genoemde tools ontvangen of kan ik deze
ergens downloaden?

Met vriendelijke groet,

Milo van der Linden

Hoi Milo,

Ik zal proberen je vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.
1. Is de broncode van de tools beschikbaar? Zo ja, moet die worden
aangevraagd of is die al in een "community" ondergebracht?

De broncode is beschikbaar, en die zal je bij mij moeten aanvragen. :) En
nee, er is nog
geen community hiervoor opgericht, maar misschien dat het via deze OSGeo
groep kan gaan.

2. Worden de tools door anderen dan de provincie Drenthe gebruikt?

We hebben 4 jaar geleden al een poging gedaan bij andere provincies, maar op
de een of andere
manier zien de meeste op het laatst spreekwoordelijke schapen (blijft
Drenthe he) op de weg.
Iedereen was/is zeer enthousiast, maar in de praktijk zoeken ze op het
laatst hun toevlucht tot
Geoweb en Geosticker.

3. Welke licentie is voor de tools van kracht?

Van oorsprong GPL2 maar ik zit te denken alles over te zetten naar GPL3

4. Is de provincie Drenthe eigenaar of initiator?

Wij zijn volledig eigenaar.

5. Wie hebben er meegewerkt aan het ontwikkelen van de tools?

Ik zei de gek, en een aantal andere collega's. Alle code is door mijzelf
geschreven, en aangezien ik van
oorsprong geen ontwikkelaar ben, zal het wel niet volgens de regels zijn.
Maar mijn instelling is altijd, als het
maar werkt is het goed (if it aint broke dont fix it).

6. Mag ik de broncode van de genoemde tools ontvangen of kan ik deze
ergens downloaden?

Ik kan ze aan je mailen.

Groeten,
Richard