[Dutch] Open Source Tools

Edward Mac Gillavry emacgillavry op hotmail.com
Do Okt 6 12:28:18 PDT 2011

Ha Marc,

Paar pittige punten poneer je hier!

Gelukkig levert het Kadaster ook haar data uit volgens een open standaard: GML. Maar ik moet het eerste GIS-pakket tegenkomen, dat een beetje performt met het lezen van bestanden... Dus hoewel open standaard, ben ik blij, dat ik het naar mijn PostGIS database kan converteren. Open standaarden zijn dus geen panacee.

Niet alleen in Spanje (vooral Catalonie) timmert a/d weg. Het programma Publieke Dienstverlening op de Kaart (PDOK) draait in NL ook volledig op Open Source stack. RWS is ook altijd een groot sponsor van Open Source GIS (en zo zijn er nog een aantal te noemen hoor.) Ordnance Survey en IGN sponsoren heel wat INSPIRE werk in GeoServer en de top diensten van Noorwegen en Zwitserland zijn ook hard bezig en dan vergeet ik er denk ik nog wel een paar.

Ten slotte: ben geen hardcore programmeur, maar ik had altijd begrepen, dat juist cross platform de kracht was van Java? ben zelf erg blij met GeoServer, dat toch echt een Open Source map server is.

Benieuwd naar Mapwelt. Zo leer je weer eens wat! :-D

Groet,

Edward

Date: Thu, 6 Oct 2011 21:10:51 +0200
From: sintsixtus op gmail.com
To: jeroen.ticheler op geocat.net
Subject: Re: [Dutch] Open Source Tools
CC: dutch op lists.osgeo.org

Op 06-10-11 21:00, Jeroen Ticheler schreef:
> En natuurlijk kan ik het niet nalaten hier ook GeoNetwork te vermelden als metadata editor en catalog tool dat een grote community heeft van gebruikers en ontwikkelaars.
>
> Het is denk ik een goed idee om je aan te sluiten bij bestaande projecten om daar energie in te steken en innovatieve ideeën aan te voeren en te verwezenlijken. Het opzetten van een community. Die duurzaam is kost al snel twee jaar, en misschien wel meer als het concurreert met vergelijkbare open source projecten.

> [...]

De vraag blijft: als de overheid kiest voor open standaarden, hoelang
nog moet er geconverteerd worden?

In ieder geval is de Spaanse overheid (redelijk) goed bezig met de geo
projecten in oa http://www.gvsig.org/

Ik zeg redelijk omdat ik java niet zo goed "open bron" vind als
C/C++/TCL/TK/perl/python/...

De laatste vier zijn scripting talen die mits een bibliotheek werken op
... alle platformen...

Dit is een vb van tcl/tk
http://home.versatel.nl/pwelten/mapweltinstallation.html

Marc

--
The "Penguin" has arrived - and he's not going away - ever.
http://shortwave.tk