[Dutch] Open Source Tools

Richard de Bruin rr.debruin op gmail.com
Do Okt 6 13:44:53 PDT 2011

Hoi ...

Ik weet wel dat er verschillende tools op de markt zijn die allemaal
hetzelfde doen.
Het gaat mij er ook niet om of de een nu beter is dan de ander, of de ander
beter
functioneert.

Wat onze 'tools' volgens mij wel uniek maakt is dat ze allemaal putten uit
dezelfde
database. Dus de basis van alle tools is een database met metagegevens en
natuurlijk
je database met geografie. Het principe is dus voor alle tools hetzelfde. Er
wordt gebruik
gemaakt van SQL code met dooromheen een willekeurige schil.
Hierdoor kan je snel een eenvoudig de tools 'porten' naar andere omgevingen.
Ik heb destijds
voor het web gekozen voor PHP. Dus het Geoportaal en de metadataeditor
(invoerkant) zijn twee PHP
schillen bovenop de database met metagegevens en andere configuratie
gegevens.
De ArcGIS plugin werkt op dezelfde manier alleen in een VB 6 schil en C#
schil.

Maar SQL is eigenlijk de basis (en universeel, op een paar dialect variaties
na), en vanuit
de database kan je van alles genereren zoals PDF's, XML's en noem maar op.

De plugin gebruiken we al een jaar of 7 en het geoportaal + editor een jaar
of 4.

Verder ben ik geen programmeur, dus verwacht geen mooie opgeschoonde code.

Grt,

Richard