[Dutch] verslag FOSS4G

heikki tropicano op gmail.com
Ma Okt 10 14:08:19 PDT 2011

hoi Richard,

ik weet het ook niet zeker, maar het lijkt me enigszins een misvatting om te
denken dat Open Source "puur" is en geen commerciele grondslag heeft. Denk
je dat software zoals Linux en Firefox gewoon door een paar idealisten in
hun vrije tijd bijelkaar getypt wordt, en niet grootscheeps ondersteund
wordt door Google en IBM e.d. ? Deze bedrijven handelen uiteraard alleen uit
commerciele overwegingen.

De zgn. Open Source factor wil niet zeggen dat niemand er iets aan verdiend
maar dat de software *misschien* een betere kwaliteit heeft door de
transparantie ervan, en het je de mogelijkheid biedt om te wijzigen en uit
te breiden zoals je belieft. Wat je er verder mee kunt doen hangt helemaal
van de licentie af.

Voor sommigen betekent Open Source iets heel anders dan voor anderen, of is
het zelfs een vies woord (misschien vind je dit wel interessant ?
http://www.gnu.org/philosophy/free-software-for-freedom.html).

Als je iets hebt tegen software die gemaakt of ondersteund is met
commerciele bedoelingen kun je beter alles wat je gebruikt zelf schrijven,
vrees ik ..

Vriendelijke groeten
Heikki Doeleman