[Dutch] verslag FOSS4G

Jeroen Ticheler jeroen.ticheler op geocat.net
Ma Okt 10 14:30:38 PDT 2011

Hoi Richard,
Ik moet hier echt op reageren :-)

"Puur Open Source" zoals jij het noemt is absoluut niet in strijd met Commercieel!!! Dat is echt een héle grote misvatting en bestrijd ik in alle hevigheid.

Open Source staat er voor dat broncode vrij beschikbaar onder een open licentie. Een goed gefundeerd open source project heeft bovendien niet alleen de broncode beschikbaar onder een open source licentie, het heeft ook een sterke community van gebruikers en ontwikkelaars en een vastgelegde manier van samenwerken en invloed uitoefenen. Een open source project dat goed functioneert is een meritocracy. Lees het al eerder gerefereerde boek Producing Open Source Software ( http://producingoss.com/nl ). Daar staat ook in beschreven welke fasen een open source project doormaakt en wat verschillen zijn tussen wat wel in zwang is als "commercial open source" (dat is inderdaad behoorlijk fout, geen community, code eigenlijk nog steeds onder controle van 1 partij) en echt open source projecten.

Commercieel betekend simpelweg dat er bedrijvigheid ontstaat rondom een open source project. Iedereen werkt om te leven, of je nu voor de overheid of een bedrijf werkt. Als je Puur Open Source beschouwt als iets dat niets met bedrijfsleven en geld verdienen te maken heeft eindig je al snel (a) knutselend op zolderkamertjes in je vrije uurtjes of (b) software ontwikkelend in de tijd van de baas bij een overheidsinstantie die het niet erg vind dat je niet iets anders doet. Er ontstaat dan snel een door de overheid gesubsidieerde concurrentie met het bedrijfsleven.

Dit is een bewuste schop tegen je been! Maar met een vette knipoog en uit een goed hart! Ik heb zelf jarenlang software ontwikkeld (ook met behulp van commerciële consultants trouwens) terwijl ik als ambtenaar werkte. Maar er kwam een moment dat daaraan een grens voor verdere groei zat. Op het moment dat ik toen heb besloten ontslag te nemen en een bedrijf te beginnen om commercieel met open source software ontwikkeling aan de slag te gaan heeft dat een grote boost gegeven aan de ontwikkeling, kwaliteit en gebruik van dat software project. Ik ben er van overtuigd dat die boost er niet was gekomen als ik was blijven hangen binnen de organisatie waar ik toen werkte. Het was noodzakelijk commercieel te gaan opereren en concurreren. Dit staat kennisdeling e.d. niet in de weg!

Kortom, mijn stellige overtuiging is dat commercieel en open source prachtig samengaan en zelfs noodzakelijk zijn om het niveau van hobbyisme te ontstijgen. Alle grote open source projecten van deze tijd hebben commerciële partijen die die producten ondersteunen en ontwikkelen, trainingen aanbieden en met elkaar concurreren. Denk aan Linux (Red Hat, Ubuntu enzovoorts), Open Office, MySQL, PostGIS, GeoServer, GeoNetwork en de hele rest van de OSGeo stack. Ze hebben allemaal bedrijven achter zich en natuurlijk ondersteunende overheden en andere klanten die voor die diensten willen betalen.

Vriendelijke groeten,
Jeroen