[Dutch] verslag FOSS4G

Richard de Bruin rr.debruin op gmail.com
Wo Okt 12 01:57:12 PDT 2011

Jeetje ... wat 1 verslag al niet terweeg brengt :)

@Just
Zeker ... ik heb mijn voornaam al mee ;), maar ik ben het wel eens met je
verhaal.
Toch een verschil van insteek tussen commercieel en vrij (zal het maar niet
meer open noemen) software.
Maar ... iets voor later.

@Jeroen
Gelukkig heb ik dikke schenen, maar ik heb een andere mening. Nu we het toch
over Torvalds hebben, hoe denk jij dat
Linux ooit is begonnen? Volgens mij knutselend tussen de studieuren door, en
later knutselend door andere die er enthousiast
van werden en ook de meerwaarde voor de rest van de wereld hierin zagen.
Dus als jij denkt een software product (of een ander product) alleen maar
een boost kan krijgen door het commercieel te maken,
heb je misschien wel gelijk omdat onze huidige 'oude' wereld zo denkt en is
opgegroeit.
Maar ik denk dat het anders kan (zie Linux) als je maar genoeg mensen hier
enthousiast en warm voor krijgt. Dan groeit zoiets
vanzelf, en heeft het niks te maken met concurrentie, geld of wat dan ook.

@allemaal
Iets totaal anders, maar wel in hetzelfde daglicht te plaatsen:
Vraag maar eens aan een willekeurig iemand of hij eens geheel vrijwillig een
dag les wil geven op een basisschool. Dit doet hij/zij
maar al te graag. Waarom? Kennisdelen zonder enige voorwaarde, waardoor de
kinderen zich weer verder ontwikkelen ;).

Alleen, welke kennis geeft de basisschool momenteel aan kinderen mee? Ben
bang meer de commerciele gedachten dan de vrije
software gedachten.

Of klink ik nu echt als een idealist ;)

Grt,

Richard

Commercieel betekend simpelweg dat er bedrijvigheid ontstaat rondom een open
source project. Iedereen werkt om te leven, of je nu voor de overheid of een
bedrijf werkt. Als je Puur Open Source beschouwt als iets dat niets met
bedrijfsleven en geld verdienen te maken heeft eindig je al snel (a)
knutselend op zolderkamertjes in je vrije uurtjes of (b) software
ontwikkelend in de tijd van de baas bij een overheidsinstantie die het niet
erg vind dat je niet iets anders doet. Er ontstaat dan snel een door de
overheid gesubsidieerde concurrentie met het bedrijfsleven.

Dit is een bewuste schop tegen je been! Maar met een vette knipoog en uit
een goed hart! Ik heb zelf jarenlang software ontwikkeld (ook met behulp van
commerciële consultants trouwens) terwijl ik als ambtenaar werkte. Maar er
kwam een moment dat daaraan een grens voor verdere groei zat. Op het moment
dat ik toen heb besloten ontslag te nemen en een bedrijf te beginnen om
commercieel met open source software ontwikkeling aan de slag te gaan heeft
dat een grote boost gegeven aan de ontwikkeling, kwaliteit en gebruik van
dat software project. Ik ben er van overtuigd dat die boost er niet was
gekomen als ik was blijven hangen binnen de organisatie waar ik toen werkte.
Het was noodzakelijk commercieel te gaan opereren en concurreren. Dit staat
kennisdeling e.d. niet in de weg!