[Dutch] QGIS Coördinaten

Raymond Nijssen r.nijssen op terglobo.nl
Wo Okt 12 05:22:15 PDT 2011

De oorzaak is waarschijnlijk dat een deel van jullie data niet in het
nederlandse RD-stelsel zijn. Dus jullie moeten achterhalen wat voor
coordinaten de datasets hebben.

De oorsprong (coordinaat 0,0) van het RD-stelsel ligt ergens in
Frankrijk. Dus als de Biesbosch-data in bijvoorbeeld geografische
coordinaten is (graden op de aardbol, dus alle waarden <180) zullen deze
coordinaten dus maximaal 180 METER van de oorsprong worden afgebeeld. In
Frankrijk dus.

QGIS kan on-the-fly projecteren, dus zodra je weet wat voor coordinaten
je hebt, stel je dit in en wordt de data op de juiste plek afgebeeld.

Succes!
Raymond

Terglobo
Ampèrestraat 110