[Dutch] Re: Dutch Digest, Volume 10, Nummer 23

Milo van der Linden milo op opengeogroep.nl
Wo Okt 12 12:35:48 PDT 2011

Commercieel is misschien een "vies" woord. Ik noem het altijd "belang"
mensen dienen belang te hebben bij Open Source of het nu voor hobby,
non-profit of zakelijke toepassingen is. Hoe meer belangen kunnen
worden bediend, hoe groter het draagvlak en hoe beter de continuiteit
gewaarborgd kan worden.

Ik onderschrijf de stelling van Jeroen. De bedrijven die zichtbaar
betrokken zijn bij OSGeo steken ook veel energie in (delen van) de
producten. Dit kan zijn door het schrijven van code (of zelfs een
compleet product), het maken van vertalingen, testen, documenteren,
donaties, sponsorschap, "het woord verkondigen" en kostenloze
ondersteuning  etc. op wat voor een manier dan ook.

De bedrijven die écht alleen maar commercieel gebruik maken van open
source (zonder iets terug te geven) doen dit al en zul je hier niet
met open vizier tegenkomen! Besef dat goed.

Mijn advies? Accepteer de aanwezigheid van iedereen die in open
dialoog deelneemt en respecteer elkaars tegenstellingen. Dit gebeurt
al heel lang bij OSGeo.org en heeft het op het volwassen niveau
gebracht waar het nu is. Goed voorbeeld doet goed volgen!

Met vriendelijke groet,

Milo

Op 12 oktober 2011 15:46 heeft Jeroen Ticheler
<jeroen.ticheler op geocat.net> het volgende geschreven: