[Dutch] Concept statuten stichting osgeo.nl

Edward Mac Gillavry emacgillavry op hotmail.com
Wo Dec 5 01:17:59 PST 2012

Hoi GJ,

Dankjewel voor het meelezen! Ik reageer even tussen jouw regels door.

-          Eén tekstueel puntje: in 4) wordt gesproken over “open source software Geo-Ict”. Ik denk dat daar “Open Source Geo-ICT” moet staat, zo wordt het nl. verder ook consequent aangeduid.
Goed opgemerkt en dient te worden aangepast! -          Wat willen jullie hier maandag in de IRC mee? Een geheel open discussie (met grote kans op herhaling van eerdere discussie)?
 Of hebben jullie concrete punten die je aan de groep wilt voorleggen? In geval van dat laatste is het v.w.b. andere opmerkingen en meningen gewoon helaas pindakaas, dan had u het maar eerder moeten roepen
Hier mag de kwartiermaker iets over roepen? -          Ben net als Milo benieuwd naar wat deze statuten in de praktijk betekenen, of dat de nog op te stellen reglementen vooral gaan bepalen hoe de club in de praktijk werkt. (ik denk daarbij met name aan de mate van autonomie van de werkgroepen). Kunnen jullie daar maandag iets over roepen,  of ligt dat nog helemaal open?
Zoals ik al aangaf in mijn reactie aan Milo, de reglementen bepalen de
praktische uitwerking. Maar het gaat hierbij vooral om de stichting
zelf: het bestuur. Eventuele werkgroepen worden misschien door een
bestuurslid vertegenwoordigd, maar de werkgroepleden zijn geen onderdeel
 van de stichting. Zo heb je dus al een hoge mate van autonomie? Geeft deze stichtingsvorm ons wat we beogen?
 Verder: Ik zou het hééééél interessant vinden om op Overheid & ICT een sessie te hebben over de wijze waarop OSGeo.nl (met daarachter OSGeo.org) en de community rond  één of twee voorbeeldprojecten (GeoNetwork? QGis?) georganiseerd zijn. Voor veel volk buiten de “usual OSgeo suspects” is open source zo ongeveer een kruising tussen Occupy en PowNed. (zo’n zelfde verhaal maar dan in een internationaal perspectief (OSgeo.org centraal) is voor de Geospatial World Forum (GWF) in mei ook interessant.
Goede suggestie! Zou zo'n aanpak inderdaad veel "koudwatervrees" wegnemen?
Met vriendelijke groet,

Edward
   Van: dutch-bounces op lists.osgeo.org [mailto:dutch-bounces op lists.osgeo.org] Namens Milo van der Linden
Verzonden: dinsdag 4 december 2012 19:13
Aan: Steven M. Ottens
CC: dutch
Onderwerp: Re: [Dutch] Concept statuten stichting osgeo.nl Ik ben met name erg nieuwsgierig naar de reglementen. Verder denk ik dat het voor eventuele donateurs aantrekkelijk zou zijn als de stichting zou streven naar een ANBI waardering.

Voor een ANBI is o.a. het "beschikkingsmachtcriterium" van belang, hiervoor is het erg relevant dat het bestuur er alles aan doet om te voorkomen dat een bestuurder over het vermogen kan beschikken alsof het zijn eigen vermogen is. De basis van drie bestuurders die onderling beslissen over de verkiezing van bestuurders is wat mij betreft wat krap. Maar wellicht regelen jullie daar nog iets voor in een reglement?

Punt 8.1 vind ik persoonlijk wat vreemd. Ter indicatie; voor de OpenGeoGroep hebben we deze expliciet laten vervangen door "Het bestuur is niet gemachtigd" wat moet OSGeo.nl met registergoederen? Gaat de stichting panden, schepen of vliegtuigen aankopen?

Verder wil ik hameren op transparantie, een goede verslaglegging van de vergaderingen, een open en transparante administratie, net zoals de OSGeo foundation dat doet. Ik kan niet helemaal uit de stukken halen hoe jullie dat gaan doen.

Succes!

Milo

 Op 4 december 2012 14:31 schreef Steven M. Ottens <steven op minst.net> het volgende:Beste allemaal,

Met de hulp van Edward, Just en nog een reeks aan mensen die ik vergeet te noemen, hebben we een concept van de statuten voor de Stichting osgeo.nl geschreven. Ze zijn te vinden op: https://dl.dropbox.com/u/175548/Concept-Statuten-OSGeo.nl.pdf
Mochten er nog vragen of opmerkingen zijn over de statuten kunnen die hier of, liever, tijdens de vergadering van as. maandag (10 december) worden gesteld.

Er waren voor ons wat juridische onduidelijkheden, die we met de notaris willen bespreken, die kan je aan het einde van het document vinden. Edward en Just zijn bezig een afspraak te maken met de notaris en als het enigszins kan zit ik daar ook bij. Als er met de notaris is gesproken volgt er meer informatie over de vervolgstappen.

Hartelijke groet,
Steven