[Dutch] Geoserver vraag ..

Milo van der Linden milo op dogodigi.net
Vr Dec 14 03:29:29 PST 2012

Bij geoserver 2.1.4 gebeurt het ook bij het opstarten. Bij het opnieuw
starten en bij het opnieuw laden van de geoserver configuratie (nadat je
wijzigingen hebt doorgevoerd in SLD's, Stores, etc.)

Met zoveel lagen is het een feit dat het lang duurt voor geoserver is
gestart. In die zin zou ik de momenten om mijn productieserver te
herstarten dus goed timen ;-)

Deze manier van opstarten is inherent aan geoserver. Het eenmalig checken
van de lagen bij opstarten MOET in mijn ogen dan ook worden uitgevoerd
zodat geoserver niet in een later stadium onderuit klapt als er iets niet
zou kloppen.

Checklist:

- Je hebt veel lagen. Eventueel zou je kunnen proberen het aantal lagen
terug te brengen.
- Ik weet niet of je Oracle database op dezelfde server draait, op een SAN,
op een server op een andere lokatie; al deze zaken zijn relevant voor de
opstarttijd en uiteraard ook gewoon voor de algehele werking van Geoserver.
Zorg dat de toegang tot je database (netwerk of schijfsnelheid) zo optimaal
mogelijk is
- Zorg dat je Oracle database perfect getuned is. Hoe? Weet ik niet, ik
houd me op dit vlak alleen bezig met postgresql. Maar ik weet bijvoorbeeld
dat het bij Postgresql een enorme boost geeft als je zoveel intern geheugen
hebt dat je database bijna compleet uit RAM zou kunnen draaien.
- Optimaliseer de "Container" waarbinnen geoserver draait (tomcat/jetty
etc.) hier vind je een stuk uitleg en onderaan die pagina een link naar nog
meer performance tips:
http://docs.geoserver.org/stable/en/user/production/container.html

Nogmaals, de opstartcheck is essentieel. En hoort zo. Ook als je in
geoserver de configuraties herlaadt worden deze checks (niet altijd
volledig) nog een keer uitgevoerd. Al met al is het checken van een laag
wanneer je 1200 lagen hebt en zegt dat dit 30 minuten duurt een proces dat
bij jou dus ongeveer 40 seconden per laag duurt. En dat valt best mee als
je in ogenschouw neemt dat een verbinding met een db moet worden opgebouwd,
data moet worden binnengeharkt en geanalyseerd etc.

Ook zou ik je aanraden om een ontwikkelserver naast je productieserver te
houden. Als je namelijk nieuwe rendering, boundingbox berekeningen, het
opnieuw laden van de gegevenstabel etc. op de productieserver uitvoert, dan
loop je het risico dat je zo'n checkproces start. En daar worden de
gebruikers niet blij van... Dus: Eerst alle styling etc. testen op een
ontwikkelmachine, daarna in bulk naar productie zetten.

Ik wens je geluk!

Milo

Op 14 december 2012 08:45 schreef Richard de Bruin
<rr.debruin op gmail.com>het volgende: