[Dutch] Fwd: dGPS met LEA-6T module

Frank Steggink steggink op steggink.org
Do Jun 28 10:41:07 PDT 2012

Dag,

Op de OSGeo.nl conferentie sprak ik met een van de IDGis mensen (helaas
zijn naam vergeten, het was niet Herman Assink) toevallig over dit
onderwerp. Dit was in het kader van OSM. Hij legde uit dat differentiaal
GPS niet moeilijk is. Het principe is dat er een aantal meetpunten (een
'handvol' in Nederland) worden opgezet waarvan de locatie zeer exact
bepaald is. Als gevolg van atmosferische omstandigheden kunnen
GPS-signalen iets afwijken. De afwijking is consistent over een grotere
afstand. De waarden hiervan zouden door de meetlocaties beschikbaar
kunnen worden gesteld als services. Software die hiermee kan omgaan, kan
dan zo een GPS-track (GPX-file) aanpassen waardoor  de correcties
doorgevoerd worden. Hierdoor kan volgens hem inderdaad een afwijking van
1m of minder worden bereikt (ipv de 2 tot 3 m, of meer, waar normaal
sprake van is).

Even verder denkend: zouden we in staat zijn om een paar vrijwilligers
in den lande zo'n systeem op hun dak thuis/op kantoor in te richten en
de resultaten hiervan online beschikbaar te stellen? Wat is er nodig?
Een GPS, verbinding met het internet en stroom. Zijn er goede,
betaalbare GPS-ontvangers die rechtstreeks met USB op een computer
aangesloten kunnen worden en waarvan de locatie (die dus heen en weer
"zwabbert") in een feed gepublished kan worden? Eventueel kan er een
webservice worden ingericht voor de hosting van deze data. Hier kunnen
GPX-files naar toe worden geupload en vervolgens worden getransformeerd
aan de hand van de dGPS-metingen.

Groeten,

Frank Steggink