[Dutch] "in real life" OSGeo.nl sessie: agenda en "huiswerk" woendag 12 september

Milo van der Linden milo op opengeogroep.nl
Ma Sep 10 14:49:36 PDT 2012

Ik weet nog steeds niet zeker of ik het ga halen. Ik heb een zeer volle
agenda en zou last-minute uit Amsterdam moeten "invliegen" (mag je overal
130 naar Amersfoort?)

Daarom alvast wat commentaar inzake de punten:

Op 10 september 2012 23:03 schreef Gert-Jan van der Weijden
<geejee op dds.nl>het volgende:

> [...]
> uiteraard bekend als spreker op de OSGeo.nl dag 2012), aangevuld met
> overleg in 2 IRC meetings hebben we een agenda opgesteld. We hanteren
> daarbij het zogeheten "chaordische model" (van "chaos" naar "orde") voor
> organisatieontwikkeling als leidraad. ****
>
> Zie voor de agenda (en info over het  chaordische model) de wikipagina****
>
> http://wiki.osgeo.org/wiki/Nederlands/bijeenkomsten/OSGeo.nl_IRL_2012****
>
> ** **
>
> HUISWERK****
>
> Om spijkers met koppen te slaan vragen we jullie alvast na te denken over

Als OSGeo bijeenkomsten "van formaat" wil gaan organiseren is een formele
organisatie voor het ontvangen van donaties en sponsorgelden aan te raden.
De vorm en inhoud van deze organisatie is ook relevant: Zo zou OSGeo kunnen
uitzoeken in hoeverre de organisatie kan worden aangemerkt als ANBI (
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/bijzondere_regelingen/goede_doelen/algemeen_nut_beogende_instellingen/belastingregels_algemeen_nut_beogende_instellingen)
of SBBI (
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/bijzondere_regelingen/goede_doelen/sociaal_belang_behartigende_instellingen/is_uw_organisatie_een_sbbi)
een van deze vormen kan een vereenvoudigde boekhouding en/of
belastingvoordeel opleveren voor zichzelf en/of voor sponsoren/donoren

3. Hoe ambitieus zou jij zelf zo’n organisatie willen insteken?****

Als "diehard-vrijwilliger" weet ik dat het grootste probleem bij
organisaties die door vrijwilligers gedreven worden is om vrijwilligers aan
boord te houden en nieuwe te krijgen. De ambitie om actief vrijwilligers te
(laten) werven (door vrijwilligers) zou ik in het huidig cultureel,sociaal
en economisch klimaat afraden. De energie die je er in moet steken trekt
vaak een zware wissel op de toch al schaarse vrijwilligerscapaciteit. Hoe
houd je dan vrijwilligers aan boord? Houd de (werkzaamheden) per persoon
behapbaar. Meer dan een paar uur per maand en tijdens evenementen per week
gaat ten kosten van de totale duur dat een vrijwilliger aan boord zal
blijven. De meeste mensen hebben immers ook een gezin en andere
activiteiten en dan is het al gauw de vrijwilligerstaak die wordt
afgestoten als de druk op andere bezigheden toeneemt. Het is immers "maar"
vrijwilligerswerk en dus ook makkelijk te staken.

Ik zou dus willen zeggen: Houd de ambities laag: 1 a 2 evenementen per
jaar, instappen bij bestaande "borrels" en een mailinglijst. Als blijkt dat
de potentiele vrijwilligers in rijen voor de deur staan kun je altijd nog
opschalen.

> 4. In welke vorm zou jij zelf bij zo’n organisatie betrokken willen zijn?
> Los of vast? Sporadisch of vaak? Een uurtje per maand of een dag per week.

Een uurtje per maand. En tijdens een evenement wat meer. Daarnaast wil ik
ook persoonlijk doneren als de organisatie vorm en de zaken waar geld voor
nodig is mij aanspreekt

****

> 5. Welke communicatievorm vind je prettig: “in real life”, virtuel via
> mailinglist, IRC, andere vormen****

Mailinglijst in het algemeen, dan kies ik namelijk wanneer en wat ik wil
lezen en reageren. Voor het organiseren van bijeenkomsten mag het contact
intensiever.

> ** **
>
> Graag tot woensdag!****

Ik ga het echt proberen!