[Dutch] sponsorplan

Gert-Jan van der Weijden geejee op dds.nl
Do mei 23 02:45:36 PDT 2013

Hoi Steven,

Dank voor 1e opzet. Kun je ook nog eens een lijntje uitgooien naar onze
oosterburen:
http://www.fossgis.de/sponsoring

Daar zie ik ook lagere bedragen, maar ik ben erg benieuwd hoe dat in de
praktijk uitwerkt (als je 2 dagen moeten bellen & mailen voor 100 euro
sponsoring lijkt het mij vooral een ideële actie worden, met weinig
praktische financiële waarde (dan is auto's wassen effectiever...).
Even informeren naar ervaringen bij de osgeo.org en fossgis.de
sponsororganisatoren?

Groet,

GJ

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: dutch-bounces op lists.osgeo.org [mailto:dutch-bounces op lists.osgeo.org]
Namens Steven Ottens
Verzonden: maandag 13 mei 2013 19:30
Aan: dutch op lists.osgeo.org
Onderwerp: [Dutch] sponsorplan

Hallo allemaal,

Al een tijd staat op mijn actielijst het sponsorplan voor osgeo.nl. Ik heb
het nog steeds niet netjes geformuleerd en in een handzaam document gezet,
waarvoor mijn verontschuldiging. Ik kan vanavond niet bij de IRC meeting
zijn, maar ik heb in ieder geval al wel een opzetje waar men eventueel over
kan bomen, dan lees ik later de irc logs terug.

OSGeo.org heeft een heel sponsorplan online staan en dat lijkt me een goed
start punt: http://www.osgeo.org/sponsorship

Het document is handzaam in vier delen opgesplitst:

Waarom?
Wat kost het?
Wat krijg ik?
Hoe doe ik het?

Het waarom lijkt me meteen paar kleine aanpassingen (vertaling naar het
Nederlands en benadrukken dat het gaat om OSGeo Software in het Nederlandse
taalgebied)

De sponsor levels in 3 of 4 stappen lijkt me ook evident alleen kunnen de
bedragen een stuk naar beneden, ik zat te denken aan 500, 1000, 2500 en
5000. Dat heb ik toen bij WhereCampEU gehanteerd, maar misschien kunnen we
zelfs nog lager zitten: 100, 200, 500 en 1500 dat hangt een beetje van het
verwachtte budget af; als we maar 2000 euro hoeven binnen te halen heb je
geen sponsors van 5000 nodig. Het lijkt me persoonlijk ook beter om een stuk
of 5-10 kleinere sponsors te hebben dan 1 grote (bij voorkeur natuurlijk
5-10 grote ...) Eerlijk gezegd denk ik dat we beter 3 dan 4 levels kunnen
doen. Je moet bij elk level een of meer extra's hebben in de 'wat krijg ik?'
categorie en dat valt nog niet zo erg mee.

Het 'wat krijg ik?' deel is het lastigst. Je moet met de
stichting-sponsorship natuurlijk niet voor de voeten gaan lopen van een
osgeo.nl-event. Bij OSGeo.org heb je "Right to First Sponsorship Selection
for the Annual OSGeo International Conference" het is me niet helemaal
duidelijk wat het betekent, maar veel meer dan dat kan je echt niet gaan
beloven. Het is handig om eerst te bedenken wat het hoogste niveau krijgt en
dan vervolgens per niveau te gaan schrappen. Een eerste lijstje, gebaseerd
op de osgeo.org site:
	• Visibility on the OSGeo.nl Sponsors web page
	• Key OSGeo.nl marketing materials feature your organization's logo
	• At promotion events, your organization's logo is displayed as part
of the OSGeo.nl Booth
	• Promotional Space on an OSGeo.nl <level> Sponsor Page (# woorden
per level)
	• Joint Press Release with OSGeo.nl to announce Sponsorship
	• Right to use OSGeo.nl Sponsor logo and promote named sponsorship
level

Hoe doe ik het is dan wel weer makkelijk als de stichting er eenmaal is...

Dan zijn er nog wel wat practische puntjes over hoe sponsorship werkt:
hoelang moet je sponsor zijn (1 week, 1 jaar, oneindig), wanneer maken we
nieuwe fysieke marketing materiaal, etc maar dat lijkt me van een latere
orde.

Goede vergadering,
Steven