[Dutch] open source geo in NL: early adopters

Paul van Genuchten paul.vangenuchten op geocat.net
Ma Jan 6 12:37:52 PST 2014

Nog ff een duit in het zakje doen qua early adapters

In die tijd zat ik bij Nieuwland Geo (Wageningen) en hebben we (Jan,
Michel, Niels, DJ, Wilbert, Dirk, Arjen, Pim, Koen, Mathieu, Erwin)
bij een flink aantal klanten oplossingen met een hoog aandeel
OpenSource componenten weg gezet, oa.
- 1999+ Bij een netbeheerder een intranet oplossing voor beheer kabels
op Smallworld, voor performance redenen aangevuld met UMN Mapserver en
later OpenLayers
- 2001+ Diverse websites met een kaartcomponent (chameleon,
mapbuilder, ka-map, openlayers, geoserver, mapserver, postgis) voor
diverse overheden; DCMR.gisinternet.nl, boerzoektgrond.nl,
webgispublisher.nl, ...
- 2003+ Veel gemeenten en wegbeheerders gebruiken een saas oplossing
van DMI/NMPO voor plantsoenbeheer, boombeheer, wegbeheer,
strooibeheer. Deze oplossing kent oa als componenten postgis,
mapserver, openlayers
- 2004+ Crisis management systeem voor diverse veiligheidsregio's met
geoserver, postgis, openlayers, geonetwork
- 2009+ Mobiele oplossingen op basis van JQuery Mobile, OpenLayers,
Geoserver (Tiled-WFS), Cordova
- 2010+ Inspire oplossingen op basis van postgis+geoserver+geonetwork
voor diverse overheden

Met name de komst van OpenLayers heeft de inzet van OpenSource voor
dit soort clubs erg gefaciliteerd (zoals de komst van Leaflet
momenteel het gebruik van kaartjes tot buiten het traditionele
geo-domein faciliteert). Voor OpenLayers waren we veel tijd kwijt met
custom zoom-pan functionaliteit, wat het project al snel te duur
maakte (en niet altijd erg stabiel was). Werkend met al die OpenSource
producten voel je je regelmatig bezwaard dat er slecht incidenteel
iets terug vloeit naar de community. Nu ik aan de andere kant zit,
merk ik dat dit soort clubs heel belangrijk zijn in de verfijning van
de producten aan het eind van de keten. En ook de support op
OpenSource omgevingen kunnen leveren waar niet altijd voldoende
aandacht voor is.

Een goed 2014 eenieder!
Groet Paul van Genuchten