[Dutch] AHN2 open data

Frank Steggink steggink op steggink.org
Wo Mrt 5 13:08:44 PST 2014

Hoi,

Vandaag is door PDOK eindelijk het Actueel Hoogtebestand Nederland 2,
ofwel AHN2, beschikbaar gesteld als open data. Op de PDOK-site zelf zijn
alleen nieuwe lagen te zien via de kaartviewer (WMS), maar met een klein
beetje knutselwerk zijn de WFS- en WCS-URL's ook te vinden.

De laatste twee heb ik gauw via een QGIS-projectje (QGIS 2.0) ontsloten,
dat je hier kunt vinden:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/91968166/ahn2.qgs

De URL's voor de OGC-services zijn als volgt:
* WCS:
http://geodata.nationaalgeoregister.nl/ahn2/wcs?service=wcs&version=1.1.1&request=GetCapabilities
* WFS:
http://geodata.nationaalgeoregister.nl/ahn2/wfs?service=wfs&version=1.1.0&request=GetCapabilities
* WMS:
http://geodata.nationaalgeoregister.nl/ahn2/wms?service=wms&version=1.1.1&request=GetCapabilities

Weet iemand hoe je hiermee in QGIS hillshading kunt maken? Via Raster ->
Analyse -> DEM (Hoogtemodellen) moet ik eerst een lokaal GeoTIFF bestand
hebben. Die kan ik natuurlijk wel downloaden, maar het zou mooier zijn
om dit on-the-fly op de WCS-output te doen.

Op Binnenlands Bestuur blijkt ook al een artikel te zijn geplaatst over
de vrijgave van AHN2:
http://www.binnenlandsbestuur.nl/digitaal/nieuws/digitale-hoogtekaart-komt-vrij-beschikbaar.9212211.lynkx

Groeten,

Frank