[Dutch] RD/NAP naar ETRS89 met NTv2 en VDatum

Sebastiaan Couwenberg sebastic op xs4all.nl
Za Okt 4 05:00:09 PDT 2014

On 10/04/2014 09:31 AM, Jan Boonen wrote:
> Het NTV2 grid- en vdatum-bestand mag je volgens mij wel distribueren,
> zie deze Engelstalige quote uit de beschrijving:

De licentie voor de NTv2 bestanden staat distributie inderdaad toe, in
tegenstelling tot de licentie voor RDNAPTRANS2008 die distributie
expliciet niet toe staat en met het trademark ook alle rechten op de
naam ontzegt.

Maar omdat de NTv2 bestanden niet vrijelijk aangepast mogen worden, en
de licentie extra restricties oplegt (verplicht testen en documentatie)
zijn de voorwaarden niet compatible met gebruikelijke Free Software
licenties als de GPL, BSD en MIT.

Men zal de bestanden via een omweg moeten installeren om ze te kunnen
gebruiken i.c.m. PROJ.4 omdat de licentie het opnemen in het project
zelf onmogelijk maakt. Idealiter zouden de twee bestanden standaard
geïnstalleerd worden in /usr/share/proj samen met de andere PROJ.4 data
bestanden, wat het meest logisch is vanuit het PROJ.4 project zelf.

Mijn perspectief is als co-maintainer van de PROJ.4 package in Debian.
En het beste wat we er nu van kunnen maken is een aparte package in
non-free, die alleen de NTv2 grid files en bijbehorende PDF documentatie
installeert. Omdat packages in Debian main (waar alleen software met een
Free Software compatible licentie te vinden is) geen depedencies op
non-free packages mogen hebben zal de proj-rdnap package expliciet
geïnstalleerd moeten worden door de gebruiker.

Voor het eenvoudig kunnen installeren van de NTv2 bestanden op Debian
gebaseerde systemen heb ik gister de hierboven beschreven package
ontwikkeld, maar ik twijfel nog of ik die wel zal uploaden naar het
Debian Archive waarna het gesynced kan worden door Ubuntu i.v.m. de
problematische licentie. Voor nu is de source package in mijn git repo
te vinden voor geïnteresseerden:

http://git.linuxminded.nl/?p=pkg-grass/proj-rdnap

Mvg,

Bas

--
 GPG Key ID: 4096R/E88D4AF1
Fingerprint: 8182 DE41 7056 408D 6146  50D1 6750 F10A E88D 4AF1