[Dutch] vraag mbt selecteren in gis / postgis

Henk Pannekoek henkpannekoek op hetnet.nl
Ma Okt 27 15:37:09 PDT 2014

Goedenavond,

Weet iemand een oplossing voor mijn vraagstuk?

Ik heb uit het NWB wegen hartlijnen bestand een selectie gemaakt. (ca. 1750
wegen)

Ik wil de lijnen aan beide zijden ca. 10 m inkorten.

De lijnen heb ik in stukjes van 10 m opgedeeld met de grass functie
v.split.line.

Het bestand bestaat nu uit ca. 129.000 stukjes en staan keurig gegroepeerd
per straatnaam.

Ik wil in de tabelweergave per straatnaam de eerste en de laatste record
selecteren en deze verwijderen.

Weet iemand in Qgis, Arcgis of Postgis/Postgres een oplossing om dit te
fixen?

Of is er een andere workaround om deze hartlijnen aan beide zijden ca. 10 m
in te korten?

Ps. Ik wil dit aangepaste hartlijnenbestand gebruiken in een model om een
polygoon straatnamenkaart te maken.

Met vriendelijke groet,

Henk Pannekoek