[Dutch] Postcodegrenzen

Richard Duivenvoorde rdmailings op duif.net
Ma Feb 2 03:32:48 PST 2015

On 02-02-15 11:22, Jan-Willem van Aalst wrote:
> Hallo Raymond,
>
> Een sympathiek idee; het OSM crowdsourcing principe werkt in het algemeen
> goed, zo kunnen we in de praktijk constateren.
> Toch zou ik er voorkeur voor hebben (maar dat is puur onderbuik) om in dit
> geval eerst te kijken of het volledig scriptsgewijs met een algoritme is op
> te lossen. Zo'n script zou maandelijks de BAG kunnen scannen en dan met
> behulp van een recente Top10NL en/of NWB een nieuwe set shapefiles (PPC4,
> PPC5, PPC6) kunnen bakken. Want ik merk wel dat mensen geen webservice
> willen, maar liefst concrete/simpele shapefiles.

> [...]

Hi JW,

Raymond heeft al een 'algorithme'-run gedaan op basis van de BAG en dus
een ruwe pc6 shape., en als je eenmaal een pc6 hebt kun je daar weer
eenvoudig pc5, pc4 .... van maken.

Wat we ondervonden, is dat er wat uitdaginkjes zijn, bv:

- in de BAG zitten 9999 postcodes bij verschillende gemeenten, maar
9999xx bestaat ook echt....
- in de BAG zitten nogal wat invoerfoutjes, en dat geeft rare
uitschieters (en terugmelden daarvan is nogal bureaucratisch)
- afhankelijk van het algorithme krijg je soms gewoon door de ligging
van de panden vreemde situaties: niet aangesloten gebieden, elkaar
kruisende gebieden etc
- eigenlijk zou je de gebieden niet alleen willen maken op de postcode
punten uit de bag, maar ook rekening willen houden met de perceelgrenzen
bijvoorbeeld... maar die zijn niet 'open' nog toch?

Vandaar het idee: we genereren (op basis van een algorithme) een
basis-pc6, en laten die dan via 'de crowd' opschonen en up to date
houden, bij voorkeur met wat leuke 'tools' daarvoor erbij.
Als je eenmaal die data netjes topologisch bijhoudt (op de OSM manier,
met de OSM editor tools, maar liefst in een aparte database), dan kun je
een paar leuke analyses doen, bijv: op basis van de nieuwe bag-punten,
checken of er nieuwe puntjes bij zijn gekomen die buiten een
postcodegebied liggen met dezelfde postcode.
En qua 'opschoning' moet je bijvoorbeeld denken aan het netjes over het
midden van een weg laten lopen van de gebieden, of rare 'uitschieters'
opruimen etc etc

En vanuit deze data kun je natuurlijk live of dagelijks verse shapes
uitleveren.

Ik ben erg benieuwd naar wat Maarten voor elkaar heeft gekregen op pc6
niveau, en als iemand op basis van een algorithme het gewoon netjes voor
elkaar krijgt, dan is idd mooier.

Maar mijn inschatting is dat het niet zo eenvoudig is, en dat wat
handwerk nodig blijft, vandaar dit idee. Ik word echter graag overtuigd
van het tegendeel, maar... eerst zien en dan geloven ;-)

Vriendelijke groet,

Richard Duivenvoorde