[Dutch] Postcodegrenzen

Raymond Nijssen r.nijssen op terglobo.nl
Ma Feb 2 04:52:06 PST 2015

Op basis van alle BAG-adreslocaties heb ik voronoi-polygonen gegenereerd
per BAG-woonplaats. Deze heb ik gegroepeerd (union) per pc6 en eventueel
afgeknipt (intersection) bij de woonplaatsgrens.

Later kun je deze groeperen per pc5 en pc4.

Voordelen:
-Geheel automatisch (al duurde een run enkele dagen)
-Het hele land wordt bedekt met postcodegebiedjes.

Nadelen:
- Fouten in de BAG
- Veel (te veel) tussenpunten per lijn.
- Rare vlakken omdat er bij het uitgeven van postcodes geen rekening mee
wordt gehouden dat er mooie polygonen gevormd moeten worden.
- Bij hoogbouw staan de adressen vaak op rare plaatsen in de BAG.
- BAG-woonplaatsgrenzen van verschillende gemeenten sluiten vaak slecht
op elkaar aan

Benieuwd naar suggesties!

Raymond

http://en.wikipedia.org/wiki/Voronoi_diagram