[Dutch] Fwd: RD/ETRS89 Kennissessie 17 juni | presentaties en rapport beschikbaar

Sebastiaan Couwenberg sebastic op xs4all.nl
Vr Jul 3 06:55:23 PDT 2015

On 07/03/2015 02:53 PM, Richard Duivenvoorde wrote:

> Wow, ook een must-read bijna :-)
>
> Petje af voor jou en Lennart hoor dat jullie dat zo goed hebben
> uitgezocht EN geregeld!
>
> Ben nog wel benieuwd naar de cliff-hanger:
>
> wordt (de ontvoerde) rdtrans2008.gsb nu wel of niet gevonden door
> (inspecteur) Debian ;-)
>
> Ik zag de laatste aflevering niet in de thread, maar ik denk dat het
> goed afgelopen is, omdat ik blijkbaar [0] de juiste uitkomst krijg:
>
> cs2cs -s +init=rdnap:rdnap +to +init=epsg:4258 -E -f %.9f
> 155000 463000 0
> 155000 463000 0	52.155172899	5.387203658 43.255106923

De thread gaat verder in November 2014 en Februari 2015, zie:

http://lists.osgeo.org/pipermail/dutch/2014-November/001002.html
http://lists.osgeo.org/pipermail/dutch/2015-February/001084.html
http://lists.osgeo.org/pipermail/dutch/2015-February/001097.html
http://lists.osgeo.org/pipermail/dutch/2015-February/001103.html

Er zijn in de loop van die discussie bugs in de proj-rdnap package en
GDAL conversie van de EPSG dataset gevonden en opgelost. (De specifieke
subthread start vanaf Sat, 21 Feb 2015 16:48:17 +0100; in het list
archive is dat bovengenoemde 001103.html met de conclusie in 001105.html
& 001107.html).

Ik ben zeer te spreken over de goede samenwerking tussen het Kadaster en
de OSGeo community in de "RD/NAP naar ETRS89 met NTv2 en VDatum"
discussie. Helaas kon ik Kennissessie niet bijwonen om van de
gelegenheid gebruik te maken om Lennard persoonlijk te bedanken voor
zijn uitstekende rol hierin.

> Blijft voor mij praktisch nog even de vraag aan de mensen die er
> verstand van hebben:
>
> Kan ik nu mijn kaas.shp bestand die ik hier heb staan als zijnde een
> epsg:28992 (2D) bestand nu direct omzetten naar epsg:4258 (3D)?
>
> [...]
>
> Of mis ik toch nog iets?
> Ik verwacht dus eigenlijk dat het antwoord iets zal zijn als: "je moet
> je zelf afvragen wat voor data je had toen je 155000,463000 vastlegde
> als een punt. Op ANP nivo == 0 of op de hoogte zoals die in het
> hoogtegrid zit (V-Datum?) of ....

Dit lijkt mij een praktisch voorbeeld van de alleen op maaiveld hoogte
correcte conversie met behulp van de NTv2 datumgrids. Om de documentatie
nog eens aan te halen:

"
    1) The rdtrans2008 NTv2-grid can only give identical results to
       RDNAPTRANS™2008 within 1 millimeter at ground level onshore and
       at mean seal level offshore. The horizontal deviation is
       approximately 1 millimeter per 50 meter height difference from
       ground level or mean sea level.
    2) An exception to 1) is the border of the RDNAPTRANS™2008
       correction grid. Transformation results within cells of the
       rdtrans2008 NTv2-grid that are intersected by the border of the
       RDNAPTRANS™2008 correction grid can result in deviations of up
       to 20 centimeter.
    3) The naptrans2008 VDatum-grid cannot be used to determine
       deflections of the vertical. For this the NLGEO2004 geoid model
       has to be used.
    4) The naptrans2008 VDatum-grid is referenced to the Bessel-1841
       ellipsoid and cannot be used stand-alone, it has to be used in
       combination with the rdtrans2008 NTv2-grid.
"

http://anonscm.debian.org/cgit/pkg-grass/proj-rdnap.git/tree/debian/README.Debian

In de patch description voor de verplichte tests is ook nog de volgende
beperking opgenomen over punten die buiten de RD regio vallen (wat voor
jouw voorbeeld niet van toepassing is):

"
   Points 07 - 10 are outside the region where interpolation between
   either the NLGEO2004 geoid or the RD correction grid points is
   possible. RD is defined only within the region enclosed by the
   following points (in RD), outside this region RD coordinates can
   be computed, but the output should be handled with care.
 .
   Corners of the validity region for RD:
   ┌────────┬────────┐
   │  x (m) │  y (m) │
   ├────────┼────────┤
   │ 140000 │ 630000 │
   │ 100000 │ 600000 │
   │  80000 │ 500000 │
   │  -8000 │ 390000 │
   │  -8000 │ 335000 │
   │ 100000 │ 335000 │
   │ 160000 │ 288000 │
   │ 220000 │ 288000 │
   │ 301000 │ 450000 │
   │ 301000 │ 615000 │
   │ 260000 │ 630000 │
"

http://anonscm.debian.org/cgit/pkg-grass/proj-rdnap.git/tree/debian/patches/add-test.patch

Mvg,

Bas

--
 GPG Key ID: 4096R/6750F10AE88D4AF1
Fingerprint: 8182 DE41 7056 408D 6146  50D1 6750 F10A E88D 4AF1