[Dutch] OSgeo.nl dag workshops met OSgeo Live USB stick?

Erik Meerburg erik op geo-academie.nl
Zo Nov 1 10:56:51 PST 2015

Egge-Jan,

Ja, als virtueel machientje loopt het prima, die ervaring heb ik ook wel. Maar over dat makkelijk oppakken: ik wil ons publiek natuurlijk niet onderschatten, maar schat mensen die een workshop R geven toch wat hoger in dan “mijn" starters met QGIS.

;-)

Erik.

From:  <e.j.h.polle op gmail.com>
Date:  Sunday 1 November 2015 18:13
To:  Erik Meerburg <erik op geo-academie.nl>
Cc:  Mark Verschuur <mark.verschuur op ruimtebewust.nl>, "Gert-Jan van der Weijden - Stichting OSGeo.nl" <gert-jan op osgeo.nl>, Willy Bakker <friesewoudloper op gmail.com>, Peter-Paul Koonings <info op geonovation.nl>, <dutch op lists.osgeo.org>
Subject:  Re: OSgeo.nl dag workshops met OSgeo Live USB stick?

Hoi Erik,

OK - misschien is die stick niet zo goed idee, zeker als die niet-persistent is. (Oefeninkjes thuis nog eens langs lopen: vergeet het maar!)

Maar wat betreft de virtuele machine van OSGeo Live: daar heb ik goede ervaringen mee. Dus ik zou de iets avontuurlijker newbie toch zeker willen adviseren om VirtualBox te installeren om daarmee meteen een complete machine met allerlei mooie GIS spulletjes te hebben draaien.

De desktop omgeving op deze Linux bak deed me zo zeer aan good old MS Windows denken, dat ik vrij eenvoudig de applicaties van mijn keuze opgestart kreeg :-)

Egge-Jan

Op 1 nov. 2015 om 16:20 heeft Erik Meerburg <erik op geo-academie.nl> het volgende geschreven:

GJ,

Ik sluit hier wel aan bij Mark, hoewel ik het idee zeker goed vind. Bij de HU ben ik wat aan het experimenteren geweest met een OSGeoLive stick. Live draaien vanaf de stick was geen succes. Het probleem zat hem bij het maken van een stick met persistence. Je wil eigenlijk niet een stick geven waar je niks op kan opslaan van wat je gedaan hebt, dus wil je met persistence werken. En tegelijkertijd werd de machine daar zooo onwijs traaaag van… Ik heb het niet echt gemeten, maar het kwam erop neer dat de Live USB gewoon lekker werkte, maar met persistence zat je op elke beweging te wachten. Ik zou een gevoelsmatige factor van 100x trager willen noemen…

Dat is best jammer dus. Maar de eerstvolgende keer dat je met een niet-persistente stick werkt weet hij niet meer wat er vorige keer is gebeurd. Updates gedraaid? Plugin bijgeladen? Data in PostGIS gezet? Poef! Weg!

Bijkomend nadeel is trouwens dat we dan ook alle newbie’s een intro Linux moeten geven, anders weten ze vermoedelijk nog niet hoe ze QGIS moeten opstarten ;-)

Erik.