[Dutch] Overpass API like interface op de BGT

Willy Bakker friesewoudloper op gmail.com
Za Aug 6 05:18:53 PDT 2016

Hallo allemaal,

Ik verdiep mij een beetje in de Overpass API van OpenStreetMap. Als je
eenmaal door hebt hoe het werkt, is het een handige manier om snel een
subset aan gegevens uit OpenStreetMap op te vragen, bijvoorbeeld alle café
in Groningen die geschikt zijn voor rolstoelgebruikers of alle
natuurijsbanen in ons land.
Nou denk ik al een tijdje: zo'n interface zouden we straks ook moeten
hebben voor de Basisregistratie Grootschalige Topografie. Dan kan iemand
alle lantaarnpalen in de gemeente Grootegast opvragen, zonder eerst een
groot GML-bestand te downloaden of een PostGIS-database te configureren.
Het lijkt me voor ontwikkelaars en data-analisten zonder GIS-achtergrond
ook een stuk gebruiksvriendelijker dan een WFS-service (komt die er
eigenlijk wel?)
Hoe denken jullie hierover? En zijn er wellicht al ontwikkelingen in die
richting die ik nog niet ken?

Vriendelijke groet,

Willy Bakker