[Dutch] Einde van een tijdperk in OSM

Frank Steggink steggink op steggink.org
Wo Jan 6 02:58:26 PST 2016

Hoi,

Deze post is niet specifiek gericht op Nederland, maar het is toch
belangrijk nieuws in de open data wereld.

Vanochtend heeft Steve Coast, de oprichter van OpenStreetMap, op de
discussielijst van de OpenStreetMap Foundation aangegeven zijn titel van
Chairman Emeritus van de OSMF op te willen geven. Dit n.a.v. herhaalde
twijfels en klaarblijkelijk een Twitter-discussie (heb ik niet gelezen)
met als doel om zijn positie aan de kaak te stellen (zie [1]). Heel
begrijpelijk, aangezien hij al jaren last heeft van persoonlijke
aanvallen. Misschien had hij in het verleden af en toe beter moeten
nadenken over de impact van zijn statements op de OSM-community, maar de
vijandigheden zijn IMO erg doorgeschoten.

Anyways, later vanochtend heeft Rod Bera, een docent aan de UCL
(University College London) een heel mooie post geschreven [2] over de
impact dat Steve's idee heeft gehad op de open geodata beweging. Dit is
echt de moeite van het lezen waard. Het is niet zo dat Steve OSM
helemaal de rug toekeert, maar ik vind wel dat het stuk van Rod Bera het
erfgoed dat Steve achterlaat, goed beschrijft. :)

Groeten,

Frank Steggink

[1]
https://lists.openstreetmap.org/pipermail/osmf-talk/2016-January/003655.html