[Dutch] crs notaties 4326/lonlat

Richard Duivenvoorde rdmailings op duif.net
Zo Apr 9 23:44:32 PDT 2017

Menschen,

Net een oefening gehad met een heel diverse groep van gps/gis/model
gebruikers.

Een van de uitdagingen was de uitwisseling van coordinaten: epsg:28992
of epsg:4326...

Maar een van de grootste uitdagingen was echter de uitwisseling van
latlon coordinaten in de graden/minuten/seconden vs decimale notatie.
En ik weet dat 't 'super easy' is om die twee in elkaar om te zetten.

Maar het is gewoon makkelijker als ik zou kunnen zeggen: die
"graden/minuten/seconden" die gebruikte zeemannen in de 17e eeuw, maar
'iedereen' gebruikt tegenwoordig decimale graden.... :-)

Maar voor ik dat ga beweren, zou ik dat graag even staven hier.
Zijn er argumenten te bedenken om toch die graden/minuten/seconden te
gebruiken? Of 'branches' waar dat nog keihard wordt geprefereerd?

Groet en alvast dank voor enige input,

Richard Duivenvoorde