[Dutch] gegevensmagazijnen: Groeien NLExtract en BRMO naar elkaar toe?

Do Mrt 16 09:46:10 PDT 2017

Ik denk geval appels&peren. BRMO (RSGB) is destijds m.i. bedacht voor
gemeenten (KING?) en heeft daartoe een "grand datamodel" ontworpen voor
de workflows aldaar. Echter, nu probeert men BRMO/RSGB ook aan
provincies en zelfs overheden/rijksdiensten te slijten. M.i. gaat dit
niet werken: basisprobleem is dat ieder (-e workflow) iets "anders" wil:
andere verrijkingen, andere koppelingen (WOZ bij overheid?). Althans,
toevallig vandaag keek ik bij een provincie in de tabellen van de BRMO:
we konden niet de standaard BAG daarin terugvinden.

NLExtract probeert zoveel mogelijk 1:1 de basisregistraties in PostGIS
te brengen, zodat organisaties de koppelingen/verrijkingen kunnen doen
die aansluiten op hun "business-vraag". Dat kan middels BRMO zijn maar
niet per definitie. Alleen de basisregistratie noemen "BAG", "BRK", als
in "BAG zit in BRMO", is niet voldoende: kijk eerst naar je vraag en dan
of BRMO een oplossing biedt.

Dat de overheid/Kadaster een matig "Grand design"/lappendeken heeft
gemaakt mbt (koppeling) basisregistraties, leidt/lijdt hier ook wel toe.
Grappig genoeg heeft OpenStreetMap dit soort zaken veel
eenvoudiger/doelmatiger opgelost...

NB, ik werk aan NLExtract ;-).

Hartelijke groet,

Just