[OSGeo Suomi] Toimintaa ja organisoitumista Suomessa

Ari Jolma ari.jolma at tkk.fi
Wed Mar 18 04:13:04 EDT 2009

Hei,

Tylerilta tuli viimehetken muistutus paikallisosastojen (local chapters)
toiminnasta kertomisesta OSGeon vuosikertomusta varten. Laitoin muutaman
rivin wikiin:

http://wiki.osgeo.org/wiki/Annual_Report_2008 ja
http://wiki.osgeo.org/wiki/Finland_Chapter_Report_2008

Lähinnähän me saatiin tämä sähköpostilista aikaiseksi ja näyttiin
Paikkatietomarkkinoilla.

Olen mukana myös ProGISsissa, sen johtokunnassa, siellä on asiaa
mietitty niin, että minun tehtäväalueekseni johtokunnan jäsenenä on
vapaan lähdekoodin asiat. Nyt huhtikuun 21. päivähän ProGISsilla on
kevätseminaari, jossa aihe on nimenomaan vapaa lähdekoodi.

OSGeon johtokunnan kokouksissa (joita on kerran kuussa) on viime aikoina
virallistettu aina yksi tai kaksi paikallisosastoa, eli kiinnostusta
sellaisiin on. Itselläni on rajallisesti aikaa ja voimavaroja, joten en
ole kovin aktiivisesti vienyt organisoitumista eteenpäin täällä. Foorumi
on vapaa ehdotuksille ja aktiivisuudelle!

Yliopistomaailmassa erilaiset geoinformatiikka-alan organisoitumiset
ovat jonkinlaisen gravitaation vaikutuksesta tuottaneet FIUGINETin, joka
on virallinen yliopistokonsortio geoinformatiikan alalla. Olen siinäkin
mukana johtokunnassa (Suomi on pieni maa). Sillä on kotisivut
http://geoinformatics.fi/ ja mm. avoin sähköpostilista. FIUGINETin
toiminta liittyy tällä hetkellä ehkä eniten aineistojen vapaampaan
saatavuuteen tutkimukseen ja opetukseen. Siinä on edistytty aika hyvin
ja meillä on tulossa kaikille opiskelijoille ja yliopistolaisille avoin
aineiston latausportaali. Se on kyllä siinä mielessä jo vanhentunut,
että datojen suorakäyttö olisi nykyaikaa, mutta yhtenä ongelmana on
autentikointi. Mielelläni olisin kehittämässä vapaaseen koodiin
perustuvaa geoinformatiikan tutkimus- ja oppimisympäristöä (vinkki:
konsortiota ja hakemuksia voisi kehitellä...).

Terveisin,

Ari

--
Prof. Ari Jolma
Environmental Planning and Management Informatics