[Nordic] OSGeo Nordic 2013 - nystart?

Nicklas Avén nicklas.aven at jordogskog.no
Fri Apr 5 12:05:05 PDT 2013

Hej

Vädigt positivt att det tas initiativ för samarbete inom open source gis
i denna del av världen.

Intressant att det blir en uli-konferans i år också. Det har jag helt
missat.

Jag skulle bara vilja komma med några frågor/brandfacklor i ämnet.

Detta blir inte det genomtänkta och slipade inlägget som jag skulle
kunna önska, men det handlar om att jag skulle önska att det fanns en
"folkrörelse" inom open source för gis på flera olika nivåer.

Det jag syftar på är att seminarier som de ULI anordnar till stor får
anses vara kommersiella och vänder sig till större användare eller
potentiella användare av open source gis.

Vad jag framförallt tänker på är prisnivåerna. Jag klagar inte, för de
har sin plats. Men jag önskar att det växte fram en annan typ av
samlingar i ämnet. Samlingar där man träffas på mer jämbördiga villkår
för att lära av varandra. Naturligtvis kostar det att anordna ett
seminarium med lokaler osv. Men ULI-seminariet i år på 2 dagar är alltså
dyrare än FOSS4G i Nottingham som är 3 dagar.

Som jämförelse så var fullpris på postgresql eu-konferans 2012 120€ för
4 dagar. http://2012.pgconf.eu/registration/

Jag har fått komma utan kostnad till ULI-seminariet 2 år då jag har haft
flera föredrag per seminarium och för att det inte annars skulle ha
varit möjligt för mig att komma. Poängen är att dessa seminarier inte är
till för utvecklare av dessa programvaror. Många av dem har inte
möjlighet att komma.

Det klassiska svaret på ett sådant här utspel är naturligtvis "Anordna
något själv då". Jodå, jag engagerar mig gärna, men jag har inte
möjlighet med heltidsjobb, småbarn och småbruk att lägga mer fritid på
open source för gis än jag gör. Men jag brinner inte mindre för ämnet
för det.

Det man kanske skulle kunna önska är att det någon av nordens
gisutbildningar anordnar någon slags seminarium. Det borde kunna vara
guld värt för en gis-utbildning, både för att få visa fram sitt
lärosäte, men också för att det skulle ge studenterna en plats mitt i
"där det händer". Med rätt initiativ och upplägg så är det inte omöjligt
att få någon av de stora namnen internationellt att komma tror jag.

Som jag skrev inledningsvis så behöver inte det ena förkjuta det andra.

Men jag skulle önska att osgeo i Norden inte blir inlåst bakom 5000
kronors seminarium.

Jag hoppas att jag inte har trampat någon på tårna.

Med Vänliga Hälsningar

Nicklas Avén