[postgis-devel] geobuf med mera

Nicklas Avén nicklas.aven at jordogskog.no
Mon Sep 12 02:00:34 PDT 2016

Hej Björn

Så kul att du har gett dig på C-kodning på allvar :-)

Hur står det till?

Jag hörde på Bo Overgaard  på Foss4gNOR i Oslo i början av september.
Han sa att du skulle börja hos dem. Spännande! Har du redan lämnat Sweco
eller?

Har du haft nån mer kontakt med Carto-folket i Madrid? Jag blev bara
bortkopplad från Slacken deras plötsligt så jag har inte pratat med dem
på länge.

Spännande med geobuf-projektet. Jag har tänkt några gånger att jag
skulle sätta mig in i det och jämföra med twkb på geometri-delen, men
det har inte blivit av. Men utifrån https://github.com/mapbox/geobuf så
verkar det ju packa data extremt bra. Men det är väl någon liknande
teknik som twkb antar jag? Med delta-enkodning och variable integer.

Jag skall sätta mig in i det. Jag och en kompanjon har startat eget
företag och hoppas på att kunna försörja oss på utveckling av appar för
skogsbruket. Jag har skissat en hel del på plattform kring
twkb-formatet, men bör naturligtvis ta en ordentlig titt på geobuf
också. Det jag inte tycker om med format som lagrar alla attribut och
geometrier är att det ofta blir dåliga datamodeller. Det behöver
naturligtvis inte hänga ihop. Men resutlatet blir ofta att man lagrar
alla attribut tillsammans med geometrien for att det ger lätt åtkomst.
Man ignorerar då hela processen med normalisering av data-modellen och
identifikation av hur data faktiskt relaterar till varandra.

Jag har hållit på en del i det sista med en id±e om att packa twkb i
sqlite-databaser och rendera i openGL på klienten. Har bara kunnat
provköra i linux än. Må läsa upp mig på Android och jni för att få fart
på det i telefonen. Men jag har tro på det. Packar data och även
information om trianglar i polygoner så det går raskt att rendera. Men
har testat i Rapberry och det går ganska långsamt. Vet inte om det beror
på långsam läsning från minnekortet eller slö processor eller helt
enkelt att det är ARM-arkitektur. Omd et handlar om ARM, så går det helt
säkert att optimalisera en hel del.

Om du skulle få lust att testa kartklienten så har jag färdigpackad data
för hela Norge.

Min presentation av det hela på Foss4gNOR
https://vimeo.com/album/4125736/video/181133943

koden till klienten
https://github.com/nicklasaven/noTile

Färdigpackade kartor 1:50000 för norge (ca 2,4 GB)
http://twkb.jordogskog.no/maps

Skall du flytta till Danmark nu eller kommer du att pendla?

Vi hörs

Hälsningar

Nicklas Avén