[Dutch] Suggesties voor shortlist

Za Dec 3 03:00:24 PST 2011

On 03-12-11 11:11, Willy Bakker wrote:
> [...]
> Vriendelijke groet,
> Willy
> Op 30 november 2011 15:08 schreef Matthijs Laan
> <matthijslaan op b3partners.nl <mailto:matthijslaan op b3partners.nl>> het
> volgende:
>
>     __
>
>     Voor de download service kan je ook gewoon je valide GML bestanden
>     in /var/www zetten en daarnaar linken in je metadata.
>
>     In de TG staat wel dat het recommended is om er WFS middleware voor
>     te gebruiken, maar dat is dus niet verplicht. TG spreekt over
>     "non-direct access" (statische file) en "direct access" (WFS).
Klopt feitelijk. Sterker: binnen INSPIRE zijn m.i. alleen de
Implementation Rules (IR) "legally binding" dus wettelijk verplicht. Ik
heb zelfs begrepen dat je daarmee voor View services niet eens een WMS
zoals in de INPSIRE Technical Guidance (TG) beschikbaar hoeft te
stellen, maar dat zelfs bij wijze een kaart in een PDF voldoet.

In Nederland coordineert Geonovum
http://www.geonovum.nl/dossiers/inspire wat we in Nederland nu echt gaan
doen mbt INSPIRE en hoever we de standaarden uit de TG gecombineerd met
NL standaarden/profielen volgen. Ze zijn ook de vraagbaak voor vragen
over hoe en wat betreffende de standaarden en testen. Geonovum gaat niet
zozeer over implementaties en software. Daar hebben we hier een goede
bron en via OSGeo algemeen.

groeten,

Just