[Dutch] verslag FOSS4G

Richard de Bruin rr.debruin op gmail.com
Ma Okt 10 14:28:54 PDT 2011

Ik denk dat de oorsprong van Open Source echt wel ligt bij idealisten, en de
meeste Open Source ontwikkelaars (code, documentatie, etc) echt nog idealist
zijn, en de meeste creaties gewoon maken omdat ze er goed in zijn, ze het
leuk vinden, etc.
Dat er commerciële hier ook gebruik van maken begrijp ik wel, dat ze hier
ook investeren ook, maar dat ze dan het meeste geld wat ze ermee verdienen
niet terug geven aan de community begrijp ik dan niet.
En ik denk dat daar een punt ligt die we moeten uitlichten.

Het is natuurlijk waanzin dat een bedrijf als Apple OSX heeft ontwikkeld op
basis van BSD, er zoveel Open Source software in OSX zitten, en Apple zo
weinig terug geeft aan de community. Is het nu echt nodig dat elke Apple
aandeelhouder miljoenen met of wil verdienen? Dit is de wereld oude stijl,
de nieuwe wereld is open, transparant en willen kennis delen, en de Open
Source gedachten is hier de basis van.

Dan kan je zo iemand een idealist noemen die iedereen op de wereld hetzelfde
wil geven, maar is dat niet veel beter dan een aandeelhouder ;).