[Dutch] Fwd: dGPS met LEA-6T module

Raymond Nijssen r.nijssen op terglobo.nl
Zo Jul 1 01:44:42 PDT 2012

Leuk initiatief, waar wil ik best een stukje van mijn dak voor
beschikbaar wil stellen!

Hoewel ik een halve geodeet ben, ben ik niet meer helemaal op de hoogte
van alle gps ins en outs. Maar een paar opmerkingen van mijn kant:

- De BAG-coordinaten zijn relatief aan de GBKN, dus niet absoluut in RD.
Die 20cm (ik meen trouwens 28cm) zijn dus niet wat je misschien verwacht.

- Wordt de exacte locatie niet gewoon verkregen door lange tijd metingen
te doen en deze te middelen? Na bijvoorbeeld een maandje heb je dan denk
ik best een nauwkeurige, absolute locatie voor je ontvanger.

- De ontvanger moet zoveel mogelijk met vrij zicht op de hemel worden
opgesteld, dus echt OP een dak en niet op een balkon of naast een veel
hoger gebouw oid.

- De ontvanger moet de ruwe locatie doorgeven, dus geen slimme
correcties (bv afronden of bepalen van minimale afstand tot de
voorgaande meting) toepassen.

-  Ik denk dat het opzetten van een goed systeem helemaal niet zo
eenvoudig is als eerder werd gepost, maar het lijkt me leuk om het
gewoon te proberen!

Groet,
Raymond

PS Wie heeft er een ladder te leen?