[Dutch] Buitengrens luchtfoto bepalen

Paul Meems p.meems op topx-group.nl
Wo Apr 3 06:27:48 PDT 2013

Ik heb een luchtfoto van een gemeente in ECW-formaat, die ik wil gebruiken
in Geoserver.
Daarvoor moet ik die converteren naar GeoTiff en dan compressie (JPEG) en
overviews toepassen.
Dit proces voer ik uit met GDAL tools en gaat prima.
Alleen de luchfoto is niet geheel vierkant, hierdoor heb ik witte vlakken
in de hoeken.
Door de compressie worden deze witte vakken niet meer effen wit. Visueel is
dit niet te zien, maar wel als je de transparante kleur op wit zet. Dan
blijven er allemaal wittige vlekjes over.
Met nearblack.exe kan ik dat een heel eind oplossen, maar niet 100%.

In gdal_translate kan ik ook een cutline meegeven. Daarmee kan ik na de
compressie en overviews de tiff knippen en worden de pixels weer netjes wit
(nodata value).

Het probleem zit in het maken van die cutline.
Weet iemand van jullie een tool waarmee ik dat kan doen?
Uiteraard het liefste Open-Source maar dat hoeft niet.

Met vriendelijke groet,

Paul Meems

 *Paul Meems
*Senior GIS consultant