[Dutch] Buitengrens luchtfoto bepalen

Just van den Broecke just op justobjects.nl
Wo Apr 3 07:23:22 PDT 2013

Hoi Paul,

Ik heb iets dergelijks gedaan voor NLExtract voor de Bonnebladen
(historische topokaarten). Daar zijn zwarte schuine randen in bron, die
ook niet uniform zwart in kleurcode waren. Uiteindelijk heb ik een
mask-file gegenereerd met ImageMagick en deze over het origineel gelegd,
ook met ImageMagick. Maar hier waren de originelen PNG met daarnaast
metadata (hoekcoords). In GeoServer ImageMosaick plugin kun je die kleur
dan op transparant/no value zetten. Weet niet of dat wel met JPEG
encoding in GeoTIFF kan en als je JPEG serveert.

Je kunt kijken of je er wat mee kunt:
Aanmaken maskfile:
https://github.com/opengeogroep/NLExtract/blob/master/bonnebladen/bin/create-maskimage.sh

en de masking zelf en translaties naar GeoTIFFs met overviews etc vanuit
bronbestand.
https://github.com/opengeogroep/NLExtract/blob/master/bonnebladen/bin/bonnetrans.sh

Maar goed: ImageMagick is een zwitsers zakmes voor image manipulatie.

groeten,

Just