[Dutch] Installatie NLExtract onder Windows

Just van den Broecke just op justobjects.nl
Zo Jun 23 11:41:06 PDT 2013

Beste Mensen,

Ik heb net een beschrijving gemaakt van NLExtract (BAG en Top10NL)
installatie onder Windows, gebruikmakend van de "Portable GIS"
installer. Portable GIS http://www.archaeogeek.com/portable-gis.html  is
een bundeling van Open Source Geo-software specifiek voor Windows. PG
installeert bijna alle NLExtract afhankelijkheden in 1 keer: van
PostgreSQL en Python tot GDAL en lxml. Alleen psycopg2 moet dan
handmatig geinstalleerd worden (tbv BAG Extract).

Je kunt de beschrijving hier vinden en via de NLExtract documentatie:

http://docs.nlextract.nl/en/latest/windows-usbgis.html

Als niet-Windows gebruiker viel het niet tegen ;-). Het maken van
allerlei systeem-instellingen bleef het lastigst. Het zijn denk ik wel
veel minder stappen dan eerder beschreven methodes. Bovendien is
Portable GIS een heel handige instapper om gelijk veel Open Source
Geo/OSGeo software te installeren. Een alternatief zou OSGeo4W of
FWTools zijn maar daar misten weer andere tools. Ook zit FWTools (o.a.
GDAL/OGR) reeds gebundeld in Portable GIS.

Ik hoop dat deze info nuttig is, laat me weten als er toch "quirks" zijn
of je aanvullingen hebt
(https://github.com/opengeogroep/NLExtract/blob/master/doc/source/windows-usbgis.rst).
In de toekomst zou ik NLExtract tools uniformer (-Python) willen maken,
dat scheelt ook in specifieke afhankelijkheden.

Hartelijke groet,

--Just