[Dutch] Postcodegrenzen

Jan-Willem van Aalst info op imergis.nl
Za Feb 21 06:41:27 PST 2015

Hallo Mark,

Dat ziet er zeker al goed uit. Ook fijn dat je het met meerdere tools test.
Wel is het 'snappen' naar wegenassen, spoorwegen, waterlopen, BAG
woonplaatsgrenzen enz. wat mij betreft een vereiste. Ik zou daar Top10NL
voor gebruiken vanwege de beschikbaarheid van weg, spoor én waterlijnen.
In het "officiële" PPC bestand gebeurt dit inderdaad niet altijd, maar vaak
toch ook weer wel. Los van dat oogt het simpelweg natuurlijker.

Samengevat heb ik nu de volgende lopende initiatieven langs zien komen:
- Raymond Nijssen
- Wageningen / Alterra (Maarten Storm)
- ESRI (Content team)
- Mark Verschuur

Allen hebben we te maken met fouten in de BAG. De meesten hanteren als
principe dat de BAG 'de waarheid' is, maar als je op één locatie 20 adressen
hebt met één afwijkende postcode, dat zou het denk ik niet gek zijn om die
afwijking in zo'n geval te negeren. Ik ben benieuwd of iemand zoiets in een
algoritme kan gieten.

Wat mij betreft is het doel te kijken wie op korte termijn (voor de zomer)
met het meest intuïtieve PPC6/PPC5/PPC4 bestand kan komen, waarbij
onderhoudbaarheid ook van belang is (met nieuwe BAG en één druk op de knop
een update, zeg maar).

Iedereen tot nu toe bedankt voor de energie! Het voelt aan alsof het er al
is. :-)

Met hartelijke groet,

Jan-Willem van Aalst
jw op imergis.nl