[Dutch] Help: Formaat van uitvoer van Georeferencer bepalen/instellen

Ton Lindemann lindemann.ton op hccnet.nl
Wo Feb 25 13:59:42 PST 2015

LS:

Ik ben begonnen met QGis (versie 2.4 onder Win-8) om oude wereldkaarten
(bijvoorbeeld globe gores) te kunnen omzetten naar de simpele
cylindrische projectie om er o.m. virtuele en facsimile globes mee te
kunnen maken. Met de georeferencer kan een grid aan de kaart worden
toegekend. Tot zover gaat het goed. Onduidelijk bij is mij waarom er van
de kaart niets zinnigs overblijft. Van een originele kaart van 20 cm
hoog  op 300 DPI blijft er na de operatie in Georeferencer nog maar 7 cm
(geschaald op 300 DPI) hoogte over. Te weinig om een eventuele facsimile
globe op originele grootte van de maken. De vraag is, hoe kan ik waar de
grootte van gewenste uitvoer instellen, zodat de kaart zijn
oorspronkelijke hoogte (of breedte) of pixelresolutie behoud?
Nergens in de Georeferencer kan ik opgeven hoe groot de kaart moet
worden. De optie <doelresolutie instellen> werkt niet. Als ik deze
aanvink krijg ik de foutboodschap: <Fout bij de berekening van de
GCP-tranformatie: Transformatie is niet oplosbaar>.

Als voorbeeld staat hier het origineel (één van de 12 globe gores):
http://www.meteo-maarssen/test/01.png
Het gridbestand: http://www.meteo-maarssen/test/01.png.points
en hier de dump van Georeferencer:
http://www.meteo-maarssen/test/waldseemuller01.tif