[Dutch] ICT doorbraakproject open geodata

Paul van Genuchten paul.vangenuchten op geocat.net
Ma Jun 1 01:08:53 PDT 2015

Hoi GertJan, goed initiatief, zelf ben ik er niet bij de 5e, we zitten
deze week in het zonnige Bolsena, voor de OSGeo codesprint. Daarom
hierbij wat aandachtspunten van mijn kant.

Voor de doorbraak voor geodata kijk ik vooral uit naar de eerste
resultaten van de gezamelijke werkgroep van OGC-W3C, die best practices
gaat beschrijven van geodata op het web.

Het voorstel van Bart, alle geodata als geojson op github, zou een van
die uitkomsten kunnen zijn. Een belangrijk aspect hierin vind ik dat
ieder record in een dataset via een unieke url benaderbaar zou moeten
zijn (rol data provider of middleware).

Natuurlijk speelt een catalogus (zoals geonetwork/NGR) ook een
belangrijke rol bij het vindbaar maken van geodata, belangrijke succes
factoren zijn:
- een fijne user interface (we doen hiervoor erg ons best met de komst
van de nieuwe geonetwork versie https://ngr3.geocat.net/geonetwork)
- goede crawl-baarheid door google/bing (aandachtspunt)
- een goede mapping tussen iso19139 en dcat-nl (wordt aan gewerkt)
- validatie van (broken) links in metadata (aandachtspunt)

Groet paul