[Dutch] java wfs client met GeoTools

Do Jun 4 02:25:02 PDT 2015

Hallo Gerard,

De WFS-request zelf kan heel simpel, bijv in een HTTP GET:

http://geodata.nationaalgeoregister.nl/bagviewer/wfs?service=WFS&version=2.0.0&request=GetFeature&typeName=pand&bbox=121000,487000,122000,488000&resultType=hits

geeft aantal panden in bbox. Is denk ik wel GeoServer-specifiek. Door de
standaard WFS-parameter "resultType=hits" krijg je alleen het aantal
matches terug binnen de response bijv. hier numberMatched="4987".

Kan gewoon met commandline tools als wget of curl in shell of .bat
script. Een hele GeoTools app daarvoor lijkt mij wat overkill. OWSLib in
Python https://geopython.github.io/OWSLib is een alternatief en wat meer
lichtgewicht.

groet,

Just