[Dutch] WFS retourneert altijd nul lijnen

Za Jun 6 04:52:40 PDT 2015

On 05-06-15 21:19, Edward Mac Gillavry wrote:
> Belangrijke les: neem nooit 1:1 de info in een metadata-portal
> klakkeloos over, maar leer hoe je een OGC service moet bevragen! ;-)
+1

Hierbij komt wel dat met name WFS servers, inclusief GeoServer, vooral
oudere versies, dacht ook PDOK, een aantal bugs bevatten met name in de
GML3 afhandeling ("null namespaces" is een bekende en zelfs een complete
lock-up, zie https://osgeo-org.atlassian.net/browse/GEOS-5788).

Door schade en schande wijs geworden houd ik vaak het volgende aan:

- probeer zoveel mogelijk GML2 te bevragen vooral oudere GeoServer
versies. Kan ook met WFS 1.1.0 door outputFormat=GML2 in de request te
specificeren. Zie ook nasty hack :-( beneden
- WFS 1.1.0 is te prefereren en moet dus in principe met GML2 kunnen
(met outputFormat=GML2)

GML3 heeft m.i. pas meerwaarde als je GML Application Schema's gaat
gebruiken bijv. INSPIRE, of IMRO-achtig, dan zelfs versie GML 3.2.1.

WFS is een "nasty beast", m.i. vooral door teveel opties en versies ook
voor GML. Steeds vaker zie ik een lichte REST-API wrapper met bijv
NodeJS/GeoJSON die onder water de WFS-queries uitvoert.

groet,

Just

PS JavaScript hack in Heron/GXP:
// VERY VERY NASTY FIX: but the Dutch National SDI (PDOK) still uses an
old GeoServer version
// which returns "null" namespaces for the default GML3 format. So force
GML2 for that domain.
// JvdB oct 30, 2013.
outputFormat:config.url.indexOf('nationaalgeoregister') > 0? 'GML2' :
config.outputFormat,