[Dutch] OpenTopo nieuwste ervaringen

Jan-Willem van Aalst info op imergis.nl
Ma Mrt 2 09:35:49 PST 2015

Beste allen,

Wellicht heb je het al langs zien komen: van de OpenTopo kaartbladen staat
release 2015-R02 nu live, op www.opentopo.nl <http://www.opentopo.nl> . Dat
wil zeggen de JPG's, de TIFs volgen nog (als GeoTIF).

Bij het configureren/samenstellen van de kaartlagen vielen me een paar
dingen op die ik hier wel graag wil delen.

1.       Nauwkeurigheid Bestuurlijke grenzen.

Tot nu toe gebruikte ik voor gemeentegrenzen het TopGrenzen bestand van de
website van het Kadaster. Die gemeentegrenzen vallen vaak niet fijn samen
met de BAG woonplaatsgrenzen. Nu wist ik wel dat het TopGrenzen bestand
enigszins gegeneraliseerd is uit de BRK, maar het zag er naar uit dat veel
gemeenten toch wat slordig waren met het bepalen van hun woonplaatsgrenzen.
Sinds kort echter staan de exacte bestuurlijke grenzen op PDOK (zoekterm
"Bestuurlijke grenzen actueel"). Wat blijkt: deze vallen exact samen met de
BAG woonplaatsgrenzen (nou ja, in elk geval in verreweg de meeste gevallen).
Ik ben dus blij dat OpenTopo voor het eerst de exacte gemeentegrenzen heeft.
Dat is ook aanleiding om de komende maand de website www.gemeentenatlas.nl
<http://www.gemeentenatlas.nl>  bij te werken.

2.       Grenzen van bebouwde kommen in Top10NL.

Het Kadaster heeft sinds de Top10NL 2015-R02 release de bebouwde kommen als
vlakken toegevoegd, in de tabel "geografischgebied_vlak". Ik heb ze gebruikt
op de 1600 pix/km schaal als streepjeslijnen. Bij "bronbeschrijving" staat
in de top10NL: "Geometrie ingetekend door het Kadaster op basis van
luchtfoto". Gert-Jan merkte al op dat het noorden en zuidoosten van
Amsterdam ontbreken. Zou iets te maken kunnen hebben met dat bebouwde kom
Amsterdam waarschijnlijk een multipolygoon is?

Met hartelijke groet,

Jan-Willem van Aalst

jw op imergis.nl