[Dutch] OSGeo-event bij Ordina: "Toppen in het open source geo-landschap"

Gert-Jan van der Weijden - Stichting OSGeo.nl gert-jan op osgeo.nl
Di Mrt 31 07:45:31 PDT 2015

Hallo bestuursleden, mogelijke bijdragers aan een dag over "Open Source
Maturity", en cc rest vd open geo wereld

Zojuist even gesproken met Luuk Schaminee en Harco de Jager van Ordina.

Dit zijn de voorlopige uitkomsten en voornemens:

Het Open Source Maturity Model dat Ordina hanteert (oa toegepast bij prov.
N-H) is weliswaar de aanleiding, maar is slechts één van de onderdelen van
zo'n event.

daarnaast is er bijvoorbeeld ruimte voor onderwerpen als:

a) reflectie op / discussie over dit gehanteerde model, Wellicht aardig daar
ook onderzoekswereld bij te betrekken

b) eigen ervaring vanuit de organisatie die met open source aan de slag zijn
gegaan (bijv. een provincie)

c) ervaringen vanuit de communities: hoe kijkt een PSC-lid tegen het model
en de uitkomsten aan.

d) mogelijke link met lopende discussie in OSGeo.org over nut, noodzaak en
werkwijze van "incubation" van OSGeo-projecten

e) "to fork or not to fork": maakt "forken" het open source landschap
ondoorgrondelijker, en zo ja, is dat erg

f) Discussie ("de levende mailinglist") met als vraag: is het zinvol, en zo
ja haalbaar, en zo ja hoe, om het voor NL relevante open source geo
landschap "in 2D" (wat voor projecten/producten zijn er en wat doen ze) te
beschrijven, en die beschrijving -al dan niet met het Open Source Maturity
Model- zelfs "in 3D" op te werken.

Het startpunt is dus: ik heb als organisatie besloten dat ik met open source
aan de slag wil, hoe vind ik vervolgens daar de voor mij meest geschikte
weg?

Datum: begin juni 2, 4, 9 zijn de eerste opties.

Tijdstip:  2e helft van de middag, met een broodje etc. overlopend in de
avond.

Ordina regelt zaal (Nieuwegein, langs A12) , catering, en een breed uitzicht
over het fysieke Utrechtse landschap

Vragen,  opmerkingen & suggesties eén aanbiedingen om hier zelf een rol in
te vervullen zijn altijd welkom!

groet,

Gert-Jan