[Dutch] GeoNetwork User Meetup

Paul van Genuchten paul.vangenuchten op geocat.net
Vr Sep 11 01:23:35 PDT 2015

Hallo lijst, iedereen is vast druk koffers aan het pakken voor de reis
richting Seoul. Naast me zit zo'n zenuwachtige geluksvogel haar online
check-in af te ronden. Zelf ga ik helaas niet die kant op, maar ik moet
zeggen, 't kriebelt wel.

Graag een momentje voor een geweldig initiatief van kadaster en rivm. Ze
organiseren een GeoNetwork Gebruikers Meetup op 7 oktober aanstaande in
Apeldoorn. http://osgeo.nl/events/geonetwork-gebruikers-meetup/

Ter plaatse willen ze ervaringen uitwisselen met de nieuwe versie van
GeoNetwork en kijken of er interesse is om vaker bij elkaar te komen.
Hartverwarmend om te zien dat zo'n initiatief gewoon ontstaat en daarmee
de schijn van een osgeo/geocat-sales-event ontstijgt.

Vanzelfsprekend zullen we het gaan hebben over het realiseren van een
gezamelijke effort om de rijkshuisstijl te introduceren, verbeteren van
de Nederlandse Metadata profielen en het delen van code. Maar daarnaast
is er neem ik aan ook wel ruimte om te praten over de rol van een
catalogus in een organisatie of gemeenschap, daarmee een roadmap
schetsend voor verdere ontwikkeling.

Zelf zou ik daar graag in opgenomen zien, een verbeterde ontsluiting
richting (Linked) Open Data. Er is een discrepantie tussen wat de
afnemers aan data (protocollen/formaten/metadata/inhoud) verwachten en
wat de aanbieders te bieden hebben (bij voorkeur zo ruw mogelijk). De
catalogus zou daar relatief eenvoudig een bemiddelende rol in kunnen
spelen door data-transformaties toe te passen. Het lijkt zo logisch,
maar is het niet, bij iedere data-transformatie is er een risico dat
informatie verloren gaat. En voor dat risico wil je als catalogus
beheerder niet aansprakelijk gesteld worden. Misschien vergezocht, maar
iets waar we het wel eens over moeten hebben (en dat bepaalt of het
zinnig is dat soort functionaliteit in te bouwen in GeoNetwork)

Graag ook even aandacht voor de research-tender die geonovum uitgezet
heeft die hier goed op aansluit.
http://www.geonovum.nl/sites/default/files/Invitationtotender-SDWtestbed.pdf

Wie weet tot de 7e, groet Paul.