[Dutch] Digitale Kadastrale Kaart polygonen

Rein van 't Veer reinvantveer op gmail.com
Di Apr 19 10:39:36 PDT 2016

Beste Osgeo.nl lijst,

Allereerst dank dat jullie naar mijn verzoek zouden willen kijken: mijn
naam is Rein van 't Veer en ik werk bij Geodan, gedetacheerd bij het
Kadaster. In teamverband werk ik aan het project GRID: een
vernieuwingsproject om geodata beter beschikbaar te krijgen.

Eén van de doelen van het GRID-project is om de onlangs vrijgegeven
Digitale Kadastrale Kaart (DKK, handig per provincie te downloaden vanaf
https://www.pdok.nl/nl/producten/pdok-downloads/basis-registratie-kadaster/kadastrale-kaart
) op andere manieren te ontsluiten - als REST API en als Linked Data. Maar
we lopen er even tegenaan dat de dataset, gedownload als GML de nodige
uitdagingen bevat. Dit probleem leg ik graag voor aan deze open groep,
aangezien het antwoord erop, naar ik hoop, voor anderen waardevol kan zijn
die de DKK willen gebruiken.

Zo bevat de 'laag' Percelen per perceelsobject twee typen geometrie: een
punt-object en (naar ik in de ruwe GML kan zien), een polygoongeometrie. We
zijn natuurlijk vooral geïnteresseerd in de laatste, maar deze wordt door
QGIS (via GDAL) gevoeglijk genegeerd. GDAL lijkt maar moeizaam om te kunnen
gaan met meer dan één geometrie per object.

Vraag is nu: hoe krijg ik de polygonen (de brk_krt:begrenzingPerceel)
geconverteerd
naar GeoJSON? En hoe kan ik niet de punten, maar de polygonen vanuit GML
openen in QGIS? GDAL lijkt helaas een voorkeur te hebben voor de
puntgeometrieën. De pagina http://www.gdal.org/drv_geojson.html geeft wel
enige aanwijzing voor conversie met behulp van de omgevingsvariabele
GEOMETRY_AS_COLLECTION=YES,
maar dit lijkt niet het gewenste effect te hebben op bijvoorbeeld een
opdracht als:

$ ogrinfo Perceel.gml
Had to open data source read-only.
INFO: Open of `Perceel.gml'
      using driver `GML' successful.
1: Perceel (Point)

$ ogr2ogr -f GeoJSON Perceel.NO.geojson Perceel.gml

$ ogrinfo Perceel.NO.geojson
ERROR 4: GeoJSON Driver doesn't support update.
Had to open data source read-only.
INFO: Open of `Perceel.NO.geojson'
      using driver `GeoJSON' successful.
1: OGRGeoJSON (Point)

$ export GEOMETRY_AS_COLLECTION=YES

$ ogrinfo Perceel.YES.geojson
ERROR 4: GeoJSON Driver doesn't support update.
Had to open data source read-only.
INFO: Open of `Perceel.geojson'
      using driver `GeoJSON' successful.
1: OGRGeoJSON (Geometry Collection)

De Geometry Collection bevat vervolgens enkel punten. GDAL onderkent geen
polygonen in de dataset. Hoe kom ik er op een elegante (automatische)
manier achter welke typen geometrie er in de dataset zitten? Iemand enig
idee hoe dit benaderd kan worden? Ik heb wel een vergelijkbare melding
gevonden op
http://gis.stackexchange.com/questions/37217/why-are-the-polygons-in-my-gml-not-rendered
maar
het handmatig aanpassen van het GDAL .gfs is niet echt een elegante
oplossing. Moet ik met Sax of een ander olifantenmiddel de puntgeometrieën
eruit filteren? Of kan er een andere library benut worden zoals de
Java(Script) Topology Suite?

Alles suggesties zijn welkom, alvast veel dank,
Rein van 't Veer