[Dutch] GIT cursus voor geo

Rob van Loon rob.v.loon op gmail.com
Zo Mrt 20 13:25:57 PDT 2016

Hallo,

Op de nieuwjaarsborrel was het één van de suggesties op de ideeënwand: een GIT cursus voor de Geogroep. We zijn bezig om hier invulling aan te geven, maar we hebben jullie hulp nodig. Wat zijn de onderwerpen die naar voren moet komen en… hoe diep en hoe breed moeten we deze cursus insteken? In eerste instantie willen we de cursus niet richten op ontwikkelaars, maar op een groep mensen om ontwikkelaars heen.

Zelf zaten we ongeveer aan deze opbouw te denken:
- wat is versiebeheer en waarom is het belangrijk ?
- wat is GIT (en wat zijn de alternatieven) ?
- wat betekenen de termen: commit, branch, push, pull ?
- hoe gebruik je GitHub, GitLab, Bitbucket, … ?
- hoe kan ik GIT gebruiken ?
- hoe kan ik een bijdrage leveren aan open source projecten?
- hoe meld je een bug? Is de bug al een keer gemeld? Wat gebeurd er na het melden van een bug?

Ik zit eraan te denken om ook een ‘hands-on’ gedeelte op te nemen, bijvoorbeeld door de cursus zelf op github te zetten.

We zijn benieuwd naar jullie feedback: welke vragen spelen er rondom GIT? Dekt dit voorstel de vragen die er zijn?

Met vriendelijke groet,

Rob van Loon.