[Dutch] project veilig backuppen

Winifred Broeder winifredbroeder op gmail.com
Wo Jan 31 12:46:38 PST 2018

Dag Jan,

Degelijk backuppen doe je het beste (tegelijk) op twee manieren: 1.
incrementals (bijv. met timemachine) op een externe harde schijf (of nog
beter een opzet met raid) en 2. als archive. Een van de twee (de archives
vind ik het meest logisch) buiten de deur, dus bij een cloudservice of bij
je ISP. De backup maak je van je van de mappen die je belangrijk vind.
Applicaties etc zou ik niet in de backup meenemen maar in geval van een
andere computer opnieuw installeren. Verder dingen die toch al in de cloud
zitten (mail etc) natuurlijk ook niet. Als je een goeie opzet hebt moet je
m af en toe testen zodat je weet dat het inderdaad werkt. Harde schijven
gaan echt stuk, soms.

Wat voor Windows of Linux een handige strategie is weet ik niet, en ook
niet of een omzetting in het geval van qgis projecten gemakkelijk gaat,
want ik werk ook op een mac. Of eigenlijk op twee. De twee macs
synchroniseren bepaalde mappen elk uur (met ChronoSync) en zo kan ik
gemakkelijk van de een naar de andere machine switchen. Dit werkt (ook)
goed met qgis projecten. En ook als er webservices in zitten. Is wel een
beetje een ouderwetse manier geloof ik en je moet opletten dat je niet op
twee computers hetzelfde open hebt staan, maar wat ik door deze opzet met
zekerheid kan zeggen is dat als je dezelfde mapstructuur hebt je gewoon
door kunt op een andere machine met je qgis project.

Vriendelijke groet, Winifred.