[OSGeo Suomi] Paikkatietomarkkinoista

Wolf Bergenheim wolf+grass at bergenheim.net
Wed Jul 2 04:41:56 EDT 2008

Hei,

Ilmoittaudun myös vapaaehtoiseksi. Luettuani arkistoja näin että Ari
Jolma on pyytänyt esittelyjä, joten tässä tulee:

Olen Wolf Bergenheim GRASS kehittäjä. Olen opiskellut geoinformatiikkaa
sekä yliopistolla että TKK:lla, tosin opintoni on vielä kesken. Törmäsin
enimmäistä kertaa GRASSiin vuonna 2005, ja siitä eteenpäin olen
käyttänyt ensisijaisesti GRASSia kaikkiin GIS tarpeisiini. Muihin OSGeon
tuotteisiin olen tutustunut vain pintapuolisesti. Viime kenänä toimin
Google Summer of Codessa mentorina kahdelle GRASS opiskelijalle jotka
kehittivät v.generalize joka osaa yleistää viivamaisia olioita eri
algoritmeilla. Se osaa myös displace ja smoothing operaatioita. Toinen
projekti oli v.net.visibility, joka luo verkon esteiden ympäri. Tällä
verkolla voi esim. laskea lyhyin reitti pisteestä A pisteeseen B, joka
siis kiertää kaikki esteet. Tänä vuona toimin mentorina taas grassissa
projektille v.buffer, jonka tarkoituksena on tehdä uusi v.buffer moduuli
GRASSiin koska nykyinen on rikki. Olen myös OSGeo SoC Administrator, eli
OSGeon yhteyshenkilö Googleen päin virallisissa asioissa, mutta rooliin
kuuluu sekä muiden mentoreiden avustaminen että opiskelijoiden
avustamista ja ongelmatilanteiden ratkomista. Tällä hetkellä kehittelen
GRASSiin v.label parannusta joka sijoittaa pakkanimiä niin että ne ovat
mahdollisimman vähän minkään päällä. Teen myös pientä projektia
geodeettiselle laitokselle (kehitän Web Process Serviceä joka käyttää
GRASSia "prosessimoottorina")

Asiasta vähän toiseen... Juttelin tuossa viime viikolla  Tyler
Mitchellin kanssa FOSS4G:stä, ja tuli puheeksi että mitä jos se
järjestettäisiin Suomessa. Miten on riittääkö meillä rahkeet järjestää
FOSS4G? Tunnen FLUG ja Linux-Aktivaattori porukkaa jotka järjestivät
Debconf 5, joka pidettiin Otaniemessä, ajattelin että tarvittaessa
voisimme saada sieltä apuvoimia.

--Wolf Bergenheim

--

<:3 )---- Wolf Bergenheim ----( 8:>